Franchising - liiketoiminnan käynnistämiseen vaadittavat toimenpiteet ja haasteet organisaatiossa : case: Touring Cars Finland Oy
Aaltonen, Suvi (2013)
Aaltonen, Suvi
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087168
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää franchise-liiketoiminnan käynnistämiseen liittyviä toimenpiteitä ja haasteita organisaatiossa. Opinnäytetyön teoriaosuus selvittää niitä asioita, joita franchise-antajan ja –ottajan on huomioitava franchise-liiketoimintaa aloittaessaan.
Case-yrityksenä on suomalainen Touring Cars Finland Oy. Case-yritys siirtyy käyttämään franchise-liiketoimintamallia vuosien 2013–2018 aikana yrityksen kaikissa toimipisteissä Suomessa ja ulkomailla. Touring Cars Finland Oy:n tavoitteena on myös laajentaa liiketoimintaa kasvattamalla toimipisteiden lukumäärää Pohjois-Euroopassa franchise-liiketoiminnan keinoin.
Franchise-yrittäjärekrytointi, yleisimmin franchise-ottajahankinta, on franchise-liiketoiminnan keskeinen osa-alue ja yksi suurimmista haasteista franchise-liiketoimintaa käynnistettäessä. Työn empiriaosassa tuotettiin Touring Cars Franchise –yrittäjyyttä markkinoiva esite, joka helpottaa toimeksiantajayrityksen franchise-liiketoimintakonseptin markkinointia. Esite toimii osana yrityksen markkinointipakettia sen rekrytoidessa potentiaalisia franchise-ottajia.
Tietoa kerättiin pääasiassa perehtymällä alan kirjallisuuteen sekä Suomen Franchising-Yhdistyksen julkaisuihin.
Case-yrityksenä on suomalainen Touring Cars Finland Oy. Case-yritys siirtyy käyttämään franchise-liiketoimintamallia vuosien 2013–2018 aikana yrityksen kaikissa toimipisteissä Suomessa ja ulkomailla. Touring Cars Finland Oy:n tavoitteena on myös laajentaa liiketoimintaa kasvattamalla toimipisteiden lukumäärää Pohjois-Euroopassa franchise-liiketoiminnan keinoin.
Franchise-yrittäjärekrytointi, yleisimmin franchise-ottajahankinta, on franchise-liiketoiminnan keskeinen osa-alue ja yksi suurimmista haasteista franchise-liiketoimintaa käynnistettäessä. Työn empiriaosassa tuotettiin Touring Cars Franchise –yrittäjyyttä markkinoiva esite, joka helpottaa toimeksiantajayrityksen franchise-liiketoimintakonseptin markkinointia. Esite toimii osana yrityksen markkinointipakettia sen rekrytoidessa potentiaalisia franchise-ottajia.
Tietoa kerättiin pääasiassa perehtymällä alan kirjallisuuteen sekä Suomen Franchising-Yhdistyksen julkaisuihin.