Kaihdin Åman Oy:n laatukäsikirja
Sydänmetsä, Minna (2013)
Sydänmetsä, Minna
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305056278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305056278
Tiivistelmä
Erinomainen toiminnan laatu on avain yrityksen menestykseen. Erinomaiseen toimintaan päästään laatujohtamisella, jossa lähtökohtana ovat asiakkaan tarpeet. Laadukkaan toiminnan tuloksena syntyy asiakkaiden tarpeiden mukaisia laaduk-kaita tuotteita. Yrityksen on kiinnitettävä huomiota toiminnan laatuun pärjätäkseen yhä kovenevassa kilpailussa ja pystyäkseen täyttämään sidosryhmien, erityisesti asiakkaiden jatkuvasti kasvavat vaatimukset.
Opinnäytetyön teoreettinen osio perustuu ISO 9001:2008 -standardiin. Tietoperusta sisältää ainoastaan sitä asiaa, mistä oli opinnäytetyön käytännön työssä hyötyä eli Kaihdin Åman Oy:n laatukäsikirjan laatimisessa. Yritys tulee lähiaikoina etabloitumaan Ruotsiin sekä muihin EU-maihin. Tuotteiden vienti Euroopan talous-alueelle vaatii valmistajaa varustamaan tuotteensa CE-merkinnällä.
Opinnäytetyö oli yritykselle ajankohtainen ja tarpeellinen, sillä CE-merkintä vaatii yritykseltä dokumentteja sekä toimivaa laadun johtamisjärjestelmää. Dokumenttien avulla yritys voi todistaa toiminnan laadun ja tuotevaatimusten täyttymisen. Laatukäsikirjan tarkoitus on toimia johtamisen työkaluna toiminnan kehittämisessä.
Tämän kehittämistehtävän tavoitteena oli laatia laatukäsikirja Haapajärvellä sijait-sevalle sälekaihdinten valmistajalle Kaihdin Åman Oy:lle. Yrityksellä ei ollut ennestään laatukäsikirjaa, joten työ aloitettiin täysin ”puhtaalta pöydältä”. Tarkoituksena oli laatia käsikirja ISO 9001:2008 -standardia mukaillen. Käsikirjan sisältö muodostui johtamiseen, resurssien hallintaan, prosesseihin sekä toiminnan mittaamiseen, analysointiin ja parantamiseen liittyvistä asioista. Lisäksi laatukäsikirjaan sisällytettiin liitteitä, joiden avulla on mahdollista kehittää laatua ja prosesseja. Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin. Tämä opinnäytetyö sisältää salaisen osion.
Opinnäytetyön teoreettinen osio perustuu ISO 9001:2008 -standardiin. Tietoperusta sisältää ainoastaan sitä asiaa, mistä oli opinnäytetyön käytännön työssä hyötyä eli Kaihdin Åman Oy:n laatukäsikirjan laatimisessa. Yritys tulee lähiaikoina etabloitumaan Ruotsiin sekä muihin EU-maihin. Tuotteiden vienti Euroopan talous-alueelle vaatii valmistajaa varustamaan tuotteensa CE-merkinnällä.
Opinnäytetyö oli yritykselle ajankohtainen ja tarpeellinen, sillä CE-merkintä vaatii yritykseltä dokumentteja sekä toimivaa laadun johtamisjärjestelmää. Dokumenttien avulla yritys voi todistaa toiminnan laadun ja tuotevaatimusten täyttymisen. Laatukäsikirjan tarkoitus on toimia johtamisen työkaluna toiminnan kehittämisessä.
Tämän kehittämistehtävän tavoitteena oli laatia laatukäsikirja Haapajärvellä sijait-sevalle sälekaihdinten valmistajalle Kaihdin Åman Oy:lle. Yrityksellä ei ollut ennestään laatukäsikirjaa, joten työ aloitettiin täysin ”puhtaalta pöydältä”. Tarkoituksena oli laatia käsikirja ISO 9001:2008 -standardia mukaillen. Käsikirjan sisältö muodostui johtamiseen, resurssien hallintaan, prosesseihin sekä toiminnan mittaamiseen, analysointiin ja parantamiseen liittyvistä asioista. Lisäksi laatukäsikirjaan sisällytettiin liitteitä, joiden avulla on mahdollista kehittää laatua ja prosesseja. Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin. Tämä opinnäytetyö sisältää salaisen osion.