Markkinointi- ja viestintäsuunnitelma : case Oripään kunta
Kylmämetsä, Minna (2013)
Kylmämetsä, Minna
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087243
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087243
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä Oripään kunnalle markkinointisuunnitelma, johon on sisäistetty markkinointiviestintäsuunnitelma. Tämän työn tavoitteena oli saada kuntaan uusia asukkaita, matkailijoita ja yrittäjiä.
Tässä työssä käydään läpi kunnan markkinointia, viestintää ja otettiin selville, millä tavalla kunta tällä hetkellä markkinoi ja viestii kuntalaisilleen ja ulkopaikkakuntalaisille. Opinnäytetyöhön on tehty ehdotuksia siitä, millä tavalla kunnan kannattaisi markkinoida. Tämän työn tarkoituksena on olla myös apuna markkinoinnin toteutuksessa.
Työhöni hain tietoja käymällä Oripään kunnan arkistoja läpi, joista etsin heidän aikaisempiaan markkinointitapojaan. Arkistojen läpikäymisen lisäksi haastattelin kunnanjohtajaa Marja Tuohimaata.
Oripään kunta on pieni ja siksi sen markkinointiin tulisi panostaa paremmin, esimerkiksi tekemällä yhteistyötä Maatalousnäyttely Okran järjestäjien kanssa. Oripäässä on muutenkin suhteellisen paljon suuria tapahtumia, joiden järjestäjien kanssa tulisi kunnan tehdä enemmän yhteistyötä.
Tällä hetkellä Oripää tiedottaa kuntalaisilleen lehtimainonnalla. Kunnalla on omat kotisivut, joita päivitetään aina, kun kunnassa tapahtuu jotain. Muita viestinnän keinoja ei tällä hetkellä erityisemmin käytetä. Tässä työssä on käyty läpi kanavat, joita kunnan kannattaisi käyttää ja joita ei kannattaisi käyttää.
Kunnan vahvuuksia on se, että siellä on oma lentokenttä, jossa on mahdollisuus järjestää suuria tapahtumia. Kunnan kannattaisi siis tehdä enemmän yhteistyötä näiden järjestäjien kanssa, tällöin kunta ei olisi vain mainintana markkinoinnissa.
Tässä työssä käydään läpi kunnan markkinointia, viestintää ja otettiin selville, millä tavalla kunta tällä hetkellä markkinoi ja viestii kuntalaisilleen ja ulkopaikkakuntalaisille. Opinnäytetyöhön on tehty ehdotuksia siitä, millä tavalla kunnan kannattaisi markkinoida. Tämän työn tarkoituksena on olla myös apuna markkinoinnin toteutuksessa.
Työhöni hain tietoja käymällä Oripään kunnan arkistoja läpi, joista etsin heidän aikaisempiaan markkinointitapojaan. Arkistojen läpikäymisen lisäksi haastattelin kunnanjohtajaa Marja Tuohimaata.
Oripään kunta on pieni ja siksi sen markkinointiin tulisi panostaa paremmin, esimerkiksi tekemällä yhteistyötä Maatalousnäyttely Okran järjestäjien kanssa. Oripäässä on muutenkin suhteellisen paljon suuria tapahtumia, joiden järjestäjien kanssa tulisi kunnan tehdä enemmän yhteistyötä.
Tällä hetkellä Oripää tiedottaa kuntalaisilleen lehtimainonnalla. Kunnalla on omat kotisivut, joita päivitetään aina, kun kunnassa tapahtuu jotain. Muita viestinnän keinoja ei tällä hetkellä erityisemmin käytetä. Tässä työssä on käyty läpi kanavat, joita kunnan kannattaisi käyttää ja joita ei kannattaisi käyttää.
Kunnan vahvuuksia on se, että siellä on oma lentokenttä, jossa on mahdollisuus järjestää suuria tapahtumia. Kunnan kannattaisi siis tehdä enemmän yhteistyötä näiden järjestäjien kanssa, tällöin kunta ei olisi vain mainintana markkinoinnissa.