Keski-Cafen tuotekansio ja asiakaslähtöinen tuotekehitys
parviainen, henna; katainen, mari (2009)
parviainen, henna
katainen, mari
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912087367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912087367
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena oli luoda Keski-Cafelle tuotekansio. Toteutimme työssämme myös asiakastyytyväisyyskyselyn,
jonka pohjalta kehitimme kahvilaan uusia tuotteita.
Työmme oli kvalitatiivinen tutkimus, jossa menetelmänä oli kyselytutkimus. Asiakastyytyväisyyskyselyn
toteutimme huhtikuussa 2009, jonka tulosten pohjalta aloitimme asiakaslähtöisen tuotekehityksen. Opinnäytetyön
kirjoitimme syksyllä 2009.
Opinnäytetyömme toimeksiantaja oli kahvila Keski-Cafe, jonka omistaa Oy Keski-yhtiöt Ab. Kahvila
aloitti toimintansa Pieksämäen keskustassa vuonna 2005. Kahvila on nykyaikainen ja viihtyisä, asiakaspaikkoja
siellä on 63 ja se on suosittu paikka mm. sijaintinsa ansiosta.
Työmme tavoitteena oli tehdä Keski-Cafelle tuotekansio ja toteuttaa asiakaslähtöistä tuotesuunnittelua
asiakaskyselyn avulla. Tuotekansioon kokosimme kaikki kahvilassa itse valmistettavat suolaiset kahvileivät,
lounaskeitot ja salaatit. Tuotekansion avulla parannetaan kahvilan työntekijöiden työtä, lasketaan
tuotteille hinnat sekä varmistetaan tuotteiden tasalaatuisuus. Asiakaskyselyn avulla kartoitimme asiakkaiden
tyytyväisyyttä kahvilan tuotteisiin ja palveluun sekä tarvetta uusille tuotteille. Kyselyn tulosten
pohjalta toteutimme tuotekehittelyä, jonka tavoitteena oli monipuolistaa kahvilan tuotevalikoimaa ja edistää
myyntiä. Kyselyyn vastasi 52 asiakasta, joka on riittävä määrä kahvilan noin kahdestasadasta päivittäisestä
asiakkaasta.
Työmme tulokset kertoivat asiakkaiden tyytyväisyydestä tuotteisiin ja palveluun. Tuloksista ilmeni myös
joitakin kehittämisehdotuksia, jotka pyrimme ottamaan tuotekehittelyssä huomioon. Työssämme kuitenkin
pyrimme kehittämään ainoastaan tuotteita, emme niinkään yleistä palvelua ja toimintaa. Palvelun
laatua koskeviin kehittämisehdotuksiin kahvila pyrkii itse omalla toiminnallaan vaikuttamaan.
Tuotekehityksessä painopisteenä olivat suolaiset kahvileivät, joita kehitimme yhteensä seitsemän kappaletta.
Uusia keittoja kehitimme neljä kappaletta ja salaatteja kolme. Mielestämme nämä määrät olivat riittäviä
jo olemassa olevien tuotteiden lisäksi. Uusien tuotteiden avulla kahvilan tuotevalikoima kehittyi
runsaammaksi ja monipuolisemmaksi uusien raaka-aineiden myötä.
Tärkein painopiste työssämme oli kahvilan tuotteet eli jo olemassa olevien tuotteiden vakiointi sekä uusien
tuotteiden kehittäminen. Tuotteet ovat kahvilan toiminnalle yksi tärkeimmistä tekijöistä. Tuotteiden
avulla ja niitä kehittämällä edistetään kahvilan myyntiä, monipuolistetaan valikoimaa ja saadaan mahdollisesti
uusia asiakkaita.
jonka pohjalta kehitimme kahvilaan uusia tuotteita.
Työmme oli kvalitatiivinen tutkimus, jossa menetelmänä oli kyselytutkimus. Asiakastyytyväisyyskyselyn
toteutimme huhtikuussa 2009, jonka tulosten pohjalta aloitimme asiakaslähtöisen tuotekehityksen. Opinnäytetyön
kirjoitimme syksyllä 2009.
Opinnäytetyömme toimeksiantaja oli kahvila Keski-Cafe, jonka omistaa Oy Keski-yhtiöt Ab. Kahvila
aloitti toimintansa Pieksämäen keskustassa vuonna 2005. Kahvila on nykyaikainen ja viihtyisä, asiakaspaikkoja
siellä on 63 ja se on suosittu paikka mm. sijaintinsa ansiosta.
Työmme tavoitteena oli tehdä Keski-Cafelle tuotekansio ja toteuttaa asiakaslähtöistä tuotesuunnittelua
asiakaskyselyn avulla. Tuotekansioon kokosimme kaikki kahvilassa itse valmistettavat suolaiset kahvileivät,
lounaskeitot ja salaatit. Tuotekansion avulla parannetaan kahvilan työntekijöiden työtä, lasketaan
tuotteille hinnat sekä varmistetaan tuotteiden tasalaatuisuus. Asiakaskyselyn avulla kartoitimme asiakkaiden
tyytyväisyyttä kahvilan tuotteisiin ja palveluun sekä tarvetta uusille tuotteille. Kyselyn tulosten
pohjalta toteutimme tuotekehittelyä, jonka tavoitteena oli monipuolistaa kahvilan tuotevalikoimaa ja edistää
myyntiä. Kyselyyn vastasi 52 asiakasta, joka on riittävä määrä kahvilan noin kahdestasadasta päivittäisestä
asiakkaasta.
Työmme tulokset kertoivat asiakkaiden tyytyväisyydestä tuotteisiin ja palveluun. Tuloksista ilmeni myös
joitakin kehittämisehdotuksia, jotka pyrimme ottamaan tuotekehittelyssä huomioon. Työssämme kuitenkin
pyrimme kehittämään ainoastaan tuotteita, emme niinkään yleistä palvelua ja toimintaa. Palvelun
laatua koskeviin kehittämisehdotuksiin kahvila pyrkii itse omalla toiminnallaan vaikuttamaan.
Tuotekehityksessä painopisteenä olivat suolaiset kahvileivät, joita kehitimme yhteensä seitsemän kappaletta.
Uusia keittoja kehitimme neljä kappaletta ja salaatteja kolme. Mielestämme nämä määrät olivat riittäviä
jo olemassa olevien tuotteiden lisäksi. Uusien tuotteiden avulla kahvilan tuotevalikoima kehittyi
runsaammaksi ja monipuolisemmaksi uusien raaka-aineiden myötä.
Tärkein painopiste työssämme oli kahvilan tuotteet eli jo olemassa olevien tuotteiden vakiointi sekä uusien
tuotteiden kehittäminen. Tuotteet ovat kahvilan toiminnalle yksi tärkeimmistä tekijöistä. Tuotteiden
avulla ja niitä kehittämällä edistetään kahvilan myyntiä, monipuolistetaan valikoimaa ja saadaan mahdollisesti
uusia asiakkaita.