Markkinointi sosiaalisessa mediassa
Nuutinen, Veera (2013)
Nuutinen, Veera
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305097415
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305097415
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsitteli sosiaalisen median käyttämistä markkinointikanavana. Työ keskittyi markkinointiosuudessa markkinointimixin eli 4P-mallin, asiakkaiden ostotarpeiden ja ostokäyttäytymiseen vaikuttavien tekijöiden sekä segmentoinnin selventämiseen. Markkinointia katsottiin opinnäytetyössä Internetin näkökulmasta.
Sosiaalisesta mediasta opinnäytetyössä keskityttiin sen ominaisuuksiin ja toiminnallisuuteen, joiden ymmärtäminen auttaa sosiaalisen median käsitteen ymmärtämistä. Lisäksi työssä käsiteltiin sosiaalisen median hyötyjä ja voimakasta asemaa nykymediassa. Asemaa esitettiin parilla esimerkillä, joista ilmenee sosiaalisen median hyödyt ja haitat yrityksille.
Työ toteutettiin käyttäen käsiteanalyyttistä tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyössä tutkimuksen aihe ja siihen liittyvät merkitykset tehtiin ymmärrettäviksi sekä selvennettiin aiheen käsitteet. Tutkimuksen apuna käytettiin markkinoinnin ja sosiaalisen median kirjallisuutta sekä Internetistä löytyviä artikkeleita. Esimerkkejä sosiaalisen median käytöstä markkinoinnissa löytyi Internetistä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että sosiaalinen media nähdään tehokkaana markkinoinnin välineenä. Sosiaalisen median avulla yrityksen on mahdollista osallistaa asiakkaita toimintaansa järjestämällä esimerkiksi kampanjoita. Samalla yritys saa näkyvyyttä ja uusia kiinnostuneita asiakkaita. Asiakkaista muodostuva yhteisö on suuri etu sosiaalisessa mediassa, sillä se on suoraan yrityksen kohderyhmä. Yhteisön muodostuminen sosiaalisen median avulla on suuri ero perinteiseen markkinointiin. Perinteisen markkinoinnin tavoitteena on myydä tuote, kun taas sosiaalisessa mediassa mainonnan tavoitteena on kerätä ja saada rakennettua lojaali yhteisö yritykselle.
Sosiaalisesta mediasta opinnäytetyössä keskityttiin sen ominaisuuksiin ja toiminnallisuuteen, joiden ymmärtäminen auttaa sosiaalisen median käsitteen ymmärtämistä. Lisäksi työssä käsiteltiin sosiaalisen median hyötyjä ja voimakasta asemaa nykymediassa. Asemaa esitettiin parilla esimerkillä, joista ilmenee sosiaalisen median hyödyt ja haitat yrityksille.
Työ toteutettiin käyttäen käsiteanalyyttistä tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyössä tutkimuksen aihe ja siihen liittyvät merkitykset tehtiin ymmärrettäviksi sekä selvennettiin aiheen käsitteet. Tutkimuksen apuna käytettiin markkinoinnin ja sosiaalisen median kirjallisuutta sekä Internetistä löytyviä artikkeleita. Esimerkkejä sosiaalisen median käytöstä markkinoinnissa löytyi Internetistä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että sosiaalinen media nähdään tehokkaana markkinoinnin välineenä. Sosiaalisen median avulla yrityksen on mahdollista osallistaa asiakkaita toimintaansa järjestämällä esimerkiksi kampanjoita. Samalla yritys saa näkyvyyttä ja uusia kiinnostuneita asiakkaita. Asiakkaista muodostuva yhteisö on suuri etu sosiaalisessa mediassa, sillä se on suoraan yrityksen kohderyhmä. Yhteisön muodostuminen sosiaalisen median avulla on suuri ero perinteiseen markkinointiin. Perinteisen markkinoinnin tavoitteena on myydä tuote, kun taas sosiaalisessa mediassa mainonnan tavoitteena on kerätä ja saada rakennettua lojaali yhteisö yritykselle.