Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

IT-palveluyrityksen liiketoimintaan kasvua tuotteistamisen keinoin

Rousi, Juho (2013)

 
Avaa tiedosto
Rousi_Juho.pdf (511.5Kt)
Lataukset: 


Rousi, Juho
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305097476
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin IT-palveluja tarjoavalle kahden hengen yritykselle, joka tarjoaa palveluita sekä yrityksille (pk-yritykset) että yksityisasiakkaille. Asiakkailta saadut to-imeksiannot liittyvät tietokoneohjelmien ja -laitteiden ongelmien ratkaisuun, diag-nostiikkapalvelujen tarjoamiseen sekä tiedostojen pelastamiseen. Toimintaan kuuluu myös muuta IT-alan konsultaatiopalvelua, josta esimerkkinä asiakasyritysten koko IT-ratkaisun suunnittelu, hankinta, käyttöönotto sekä muu opastustoiminta.
Opinnäytetyön aiheena oli IT-palveluyrityksen liiketoiminnan kasvattaminen tuotteis-tamistutkimuksen keinoin. Työn tarkoituksena oli selvittää tuotteistamiselle sopivin palvelukategoria yrityksen nykyisestä palveluvalikoimasta. Lisäksi tarkoituksena oli tehdä tuotteistamisehdotus tämän selvityksen pohjalta. Varsinainen tuotteistamistyö rajattiin pois tästä tutkimuksesta. Etukäteen hahmotettavissa olevat liiketoiminnalliset mahdollisuudet ja edut toimivat tämän työn motivaationa.
Opinnäytetyö aloitettiin esittelemällä tutkimusongelma ja yrityksen tämän hetkinen ti-lanne. Tämän jälkeen käsiteltiin tuotteistamisen teoriaa, lähinnä niiltä osin kuin tämän työn kannalta oli oleellista. Tuotteistamisen teoriaosuudessa painopiste oli osaamisin-tensiivisten asiantuntijapalveluiden tuotteistamisen teoriassa.
Tutkimusmenetelminä käytettiin dokumenttianalyysia kartoittamaan nykyisestä palve-luvalikoimastamme tuotteistamiselle sopivin palvelukategoria. Tämän jälkeen suoritettiin haastattelu asiakasyrityksessä asiakasnäkökulman saamiseksi dokumenttianalyysin tuloksia tukemaan. Lopuksi asiakkaille jaetulla lomakekyselyllä selvitettiin tuotteistam-iseen liittyviä seikkoja, lähinnä markkinoinnin sekä palvelusisällön osalta.
Tutkimukselle asetetut tavoitteet saavutettiin. Tuotteistamiselle sopivin palvelukategoria selvisi tutkimuksen pohjalta. Lisäksi tutkimuksen pohjalta luotiin tuotteistamisehdotus myöhemmin tehtävää tuotteistamistyötä varten. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että hyvin tehdyn tuotteistamisen merkitys palveluyritykselle on suuri, koska parhaimmillaan tuotteistamisen avulla saadaan rakennettua asiakkaan tarpeita hyvin palveleva, yri-tykselle tuottoisa ja helposti markkinoitavissa oleva tuote, jonka avulla yritys erottuu joukosta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste