IT-palveluyrityksen liiketoimintaan kasvua tuotteistamisen keinoin
Rousi, Juho (2013)
Rousi, Juho
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305097476
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305097476
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin IT-palveluja tarjoavalle kahden hengen yritykselle, joka tarjoaa palveluita sekä yrityksille (pk-yritykset) että yksityisasiakkaille. Asiakkailta saadut to-imeksiannot liittyvät tietokoneohjelmien ja -laitteiden ongelmien ratkaisuun, diag-nostiikkapalvelujen tarjoamiseen sekä tiedostojen pelastamiseen. Toimintaan kuuluu myös muuta IT-alan konsultaatiopalvelua, josta esimerkkinä asiakasyritysten koko IT-ratkaisun suunnittelu, hankinta, käyttöönotto sekä muu opastustoiminta.
Opinnäytetyön aiheena oli IT-palveluyrityksen liiketoiminnan kasvattaminen tuotteis-tamistutkimuksen keinoin. Työn tarkoituksena oli selvittää tuotteistamiselle sopivin palvelukategoria yrityksen nykyisestä palveluvalikoimasta. Lisäksi tarkoituksena oli tehdä tuotteistamisehdotus tämän selvityksen pohjalta. Varsinainen tuotteistamistyö rajattiin pois tästä tutkimuksesta. Etukäteen hahmotettavissa olevat liiketoiminnalliset mahdollisuudet ja edut toimivat tämän työn motivaationa.
Opinnäytetyö aloitettiin esittelemällä tutkimusongelma ja yrityksen tämän hetkinen ti-lanne. Tämän jälkeen käsiteltiin tuotteistamisen teoriaa, lähinnä niiltä osin kuin tämän työn kannalta oli oleellista. Tuotteistamisen teoriaosuudessa painopiste oli osaamisin-tensiivisten asiantuntijapalveluiden tuotteistamisen teoriassa.
Tutkimusmenetelminä käytettiin dokumenttianalyysia kartoittamaan nykyisestä palve-luvalikoimastamme tuotteistamiselle sopivin palvelukategoria. Tämän jälkeen suoritettiin haastattelu asiakasyrityksessä asiakasnäkökulman saamiseksi dokumenttianalyysin tuloksia tukemaan. Lopuksi asiakkaille jaetulla lomakekyselyllä selvitettiin tuotteistam-iseen liittyviä seikkoja, lähinnä markkinoinnin sekä palvelusisällön osalta.
Tutkimukselle asetetut tavoitteet saavutettiin. Tuotteistamiselle sopivin palvelukategoria selvisi tutkimuksen pohjalta. Lisäksi tutkimuksen pohjalta luotiin tuotteistamisehdotus myöhemmin tehtävää tuotteistamistyötä varten. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että hyvin tehdyn tuotteistamisen merkitys palveluyritykselle on suuri, koska parhaimmillaan tuotteistamisen avulla saadaan rakennettua asiakkaan tarpeita hyvin palveleva, yri-tykselle tuottoisa ja helposti markkinoitavissa oleva tuote, jonka avulla yritys erottuu joukosta.
Opinnäytetyön aiheena oli IT-palveluyrityksen liiketoiminnan kasvattaminen tuotteis-tamistutkimuksen keinoin. Työn tarkoituksena oli selvittää tuotteistamiselle sopivin palvelukategoria yrityksen nykyisestä palveluvalikoimasta. Lisäksi tarkoituksena oli tehdä tuotteistamisehdotus tämän selvityksen pohjalta. Varsinainen tuotteistamistyö rajattiin pois tästä tutkimuksesta. Etukäteen hahmotettavissa olevat liiketoiminnalliset mahdollisuudet ja edut toimivat tämän työn motivaationa.
Opinnäytetyö aloitettiin esittelemällä tutkimusongelma ja yrityksen tämän hetkinen ti-lanne. Tämän jälkeen käsiteltiin tuotteistamisen teoriaa, lähinnä niiltä osin kuin tämän työn kannalta oli oleellista. Tuotteistamisen teoriaosuudessa painopiste oli osaamisin-tensiivisten asiantuntijapalveluiden tuotteistamisen teoriassa.
Tutkimusmenetelminä käytettiin dokumenttianalyysia kartoittamaan nykyisestä palve-luvalikoimastamme tuotteistamiselle sopivin palvelukategoria. Tämän jälkeen suoritettiin haastattelu asiakasyrityksessä asiakasnäkökulman saamiseksi dokumenttianalyysin tuloksia tukemaan. Lopuksi asiakkaille jaetulla lomakekyselyllä selvitettiin tuotteistam-iseen liittyviä seikkoja, lähinnä markkinoinnin sekä palvelusisällön osalta.
Tutkimukselle asetetut tavoitteet saavutettiin. Tuotteistamiselle sopivin palvelukategoria selvisi tutkimuksen pohjalta. Lisäksi tutkimuksen pohjalta luotiin tuotteistamisehdotus myöhemmin tehtävää tuotteistamistyötä varten. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että hyvin tehdyn tuotteistamisen merkitys palveluyritykselle on suuri, koska parhaimmillaan tuotteistamisen avulla saadaan rakennettua asiakkaan tarpeita hyvin palveleva, yri-tykselle tuottoisa ja helposti markkinoitavissa oleva tuote, jonka avulla yritys erottuu joukosta.