Toimintamallin kehittäminen kotoutumispalveluille
Korkeaniemi, Jari; Khafizova, Alfiya (2013)
Korkeaniemi, Jari
Khafizova, Alfiya
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107590
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toinen tekijä Khafizova työskentelee maahanmuuttokoordinaattorin toimessa työn toimeksiantajan Kauhavan kaupungin palveluksessa.
Maahanmuuton kasvun myötä Suomeen säädettiin uusi kotoutumislaki, joka tuli voimaan syyskuussa 2011. Jatkossa kotoutumispalveluja, kuten ohjausta, neuvontaa, alkukartoitusta, kotoutumissuunnitelmaa ja -koulutusta, aiotaan tarjota kaikille maahanmuuttajille, myös työperusteisille ja opiskelijoille. Kotoutumispalvelut voidaan järjestää monialaisena yhteistyönä. Paikallisiin oloihin soveltuvat monialaisen yhteistyön toimintakäytänteet ovat kuitenkin vasta kehittymässä.
Tämän toimintatutkimuksen tavoitteena oli kehittää asiakaslähtöinen toimintamalli kunnan ja TE-toimiston kotoutumispalveluille. Tutkimuksen aineisto koostuu kotoutumispalveluiden toimintaympäristöä kuvaavasta aineistosta ja koordinaattorin osallistuvan havainnoinnin aineistosta. Aineistojen analyyseissä hyödynnettiin toiminnan kehittämistä ja kansainvälistä muuttoliikkeettä käsittelevää aineistoa.
Tutkimus koostuu kolmesta kehityssyklistä. Ensin kehitettiin koordinaattorin kotoutumispalveluille markkinointi- ja palvelukonsepti. Seuraavaksi kehitettiin yhteistyön ja työnjaon toimintamalli kunnan ja TE-toimiston kotoutumispalveluille. Erimielisen arvioinnin perusteella toimintamalli oli periaatteessa käyttökelpoinen, mutta käytännössä ei. Ongelman taustalta tunnistettiin kehittävän työntutkimuksen ideoiden avulla oleellisia ristiriitoja: hierarkkinen organisaatiokulttuuri ja uuden kotoutumislain omaksumisen vaikeus. Jatkossa toimintamallin käyttöönottoa sysättiin eteenpäin ristiriita-analyysien ja interventioiden avulla. Niiden myötä toimintamalli otettiin käyttöön ja tutkimuksen päätyttyä se on vakiinnuttamisen vaiheessa.
Tutkimuksen tulosanalyysin mukaan koordinaattorin markkinointi- ja palvelukonsepti on toimiva, omaperäinen, asiakaslähtöinen, joustava ja kustannustehokas. Sekä koordinaattorin konsepti että kehitetty toimintamalli ovat yleistettävissä. Tutkimuksen johtopäätöksinä hahmotettiin kotoutumispalveluiden jatkokehittämiselle työhypoteesit: lähikehityksen vyöhyke monialaisen yhteistyön vahventamiseksi ja ideaali toimintamalli paikallisille kotoutumispalveluille.
Maahanmuuton kasvun myötä Suomeen säädettiin uusi kotoutumislaki, joka tuli voimaan syyskuussa 2011. Jatkossa kotoutumispalveluja, kuten ohjausta, neuvontaa, alkukartoitusta, kotoutumissuunnitelmaa ja -koulutusta, aiotaan tarjota kaikille maahanmuuttajille, myös työperusteisille ja opiskelijoille. Kotoutumispalvelut voidaan järjestää monialaisena yhteistyönä. Paikallisiin oloihin soveltuvat monialaisen yhteistyön toimintakäytänteet ovat kuitenkin vasta kehittymässä.
Tämän toimintatutkimuksen tavoitteena oli kehittää asiakaslähtöinen toimintamalli kunnan ja TE-toimiston kotoutumispalveluille. Tutkimuksen aineisto koostuu kotoutumispalveluiden toimintaympäristöä kuvaavasta aineistosta ja koordinaattorin osallistuvan havainnoinnin aineistosta. Aineistojen analyyseissä hyödynnettiin toiminnan kehittämistä ja kansainvälistä muuttoliikkeettä käsittelevää aineistoa.
Tutkimus koostuu kolmesta kehityssyklistä. Ensin kehitettiin koordinaattorin kotoutumispalveluille markkinointi- ja palvelukonsepti. Seuraavaksi kehitettiin yhteistyön ja työnjaon toimintamalli kunnan ja TE-toimiston kotoutumispalveluille. Erimielisen arvioinnin perusteella toimintamalli oli periaatteessa käyttökelpoinen, mutta käytännössä ei. Ongelman taustalta tunnistettiin kehittävän työntutkimuksen ideoiden avulla oleellisia ristiriitoja: hierarkkinen organisaatiokulttuuri ja uuden kotoutumislain omaksumisen vaikeus. Jatkossa toimintamallin käyttöönottoa sysättiin eteenpäin ristiriita-analyysien ja interventioiden avulla. Niiden myötä toimintamalli otettiin käyttöön ja tutkimuksen päätyttyä se on vakiinnuttamisen vaiheessa.
Tutkimuksen tulosanalyysin mukaan koordinaattorin markkinointi- ja palvelukonsepti on toimiva, omaperäinen, asiakaslähtöinen, joustava ja kustannustehokas. Sekä koordinaattorin konsepti että kehitetty toimintamalli ovat yleistettävissä. Tutkimuksen johtopäätöksinä hahmotettiin kotoutumispalveluiden jatkokehittämiselle työhypoteesit: lähikehityksen vyöhyke monialaisen yhteistyön vahventamiseksi ja ideaali toimintamalli paikallisille kotoutumispalveluille.