Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Hjälp, på vilket berättarplan befinner jag mig? : Färg och klippestetik i filmen Prometeus

Wallén, Hedda (2013)

 
Avaa tiedosto
Wallen_Hedda.pdf (3.684Mt)
Lataukset: 


Wallén, Hedda
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076849
Tiivistelmä
Detta arbete undersöker hur man på ett tydligt men ändå kreativt sätt kan skildra olika komplicerade berättarplan i en lågbudgetfilm. Arbetet är kopplat till filmen Prometeus, som är en examensproduktion. Textens analys baserar sig på två skriftliga verk kring färg och klippteknik. Målet är att ta reda på om man enbart med klipp kan skilja på tidsplan i film och hur man med hjälp av färger kan manipulera tittarens sinnesstämningar. Analysen är begränsad till två scener ur filmen som representerar både filmens färg och klippestetik. Resultatet visar att man inte enbart med klipp kan skilja mellan olika tidsplan, utan att det krävs ännu ett element, t ex färg, för att tittaren skall förstå filmens gång. Arbetet syftar till att kunna vara till hjälp för fotografer och klippare i framtiden som har liknande problem att lösa.
 
This work examines different clear, yet creative ways of portraying various complicated narrative structures in a low budget movie. The work is associated with an examination film called Prometheus. The analysis is based on two written books about color and cutting techniques. The goal is to find out if it is possible to separate narrative structures in the film merely through editing and how the use of different colors can help manipulating the viewer's mood. The analysis is limited to treating two scenes from the film that represent both the color and the cut aesthetics of the film. The result shows that editing only is not enough for separating the narrative structures, but that there is a need for another element, such as color, to make the viewer understand the movie. The work is intended to be useful for photographers and editors in the future who have similar problems to solve.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste