Eurooppalaisten talouslehtien kokemuksia maksumuurista
Pietarila, Päivikki (2013)
Pietarila, Päivikki
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107693
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107693
Tiivistelmä
Levikkien ja mainonnan laskeva trendi pakottaa lehdet etsimään uusia tulonlähteitä. Yksi tapa on rajoittaa pääsyä lehden verkkosisältöön maksumuurilla, jotka ovat yleistyneet maailmalla viime vuosina. Suomalaisista lehdistä Kauppalehti ja Helsingin Sanomat ottivat käyttöön mittaroidun maksumuurin vuonna 2012.
Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, millaisia kokemuksia eurooppalaisilla talouslehdillä on verkon maksumuurista. Tutkimuksen aineisto kerättiin eurooppalaisten talouslehtien European Business Press -kattojärjestön 51 jäsenelle toteutetulla verkkokyselyllä huhtikuussa 2012. Tutkimuksen toimeksiantaja on Kauppalehti.
Kyselyyn vastasi 16 lehteä eli 31 prosenttia järjestön jäsenistä. Kymmenen lehden verkkosivu on kokonaan ilmainen. Kuudella on käytössä jonkinlainen maksullinen tilausmalli verkossa. Kyselyn perusteella näyttää kuitenkin siltä, että kahden vuoden päästä maksulliset verkkosisällöt ovat nykyistä yleisempiä. Jos verkon lisäksi muutkin digituotteet otetaan huomioon, yli 70 prosenttia tuotteista on maksullisia kahden vuoden kuluttua, kun nyt maksullisia on puolet.
Kuuden lehden kokemukset verkon maksumuurista ovat kyselyn perusteella pääosin positiivisia. Yksikään lehti ei ole maksumuuriin täysin tyytymätön. Maksumuurit eivät ole karkottaneet merkittäviä kävijämääriä. Tiukin muuri on laskenut kävijämääriä 11–20 prosenttia. Muurit ovat lisänneet lehtien liikevaihtoa verkossa enimmillään 21–30 prosenttia.
Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, millaisia kokemuksia eurooppalaisilla talouslehdillä on verkon maksumuurista. Tutkimuksen aineisto kerättiin eurooppalaisten talouslehtien European Business Press -kattojärjestön 51 jäsenelle toteutetulla verkkokyselyllä huhtikuussa 2012. Tutkimuksen toimeksiantaja on Kauppalehti.
Kyselyyn vastasi 16 lehteä eli 31 prosenttia järjestön jäsenistä. Kymmenen lehden verkkosivu on kokonaan ilmainen. Kuudella on käytössä jonkinlainen maksullinen tilausmalli verkossa. Kyselyn perusteella näyttää kuitenkin siltä, että kahden vuoden päästä maksulliset verkkosisällöt ovat nykyistä yleisempiä. Jos verkon lisäksi muutkin digituotteet otetaan huomioon, yli 70 prosenttia tuotteista on maksullisia kahden vuoden kuluttua, kun nyt maksullisia on puolet.
Kuuden lehden kokemukset verkon maksumuurista ovat kyselyn perusteella pääosin positiivisia. Yksikään lehti ei ole maksumuuriin täysin tyytymätön. Maksumuurit eivät ole karkottaneet merkittäviä kävijämääriä. Tiukin muuri on laskenut kävijämääriä 11–20 prosenttia. Muurit ovat lisänneet lehtien liikevaihtoa verkossa enimmillään 21–30 prosenttia.