Hyvän ilmatiiviyden toteutuminen pientalojen korjauksissa
Ranta, Samuli (2013)
Ranta, Samuli
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107628
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, miten hyvä ilmatiiviys saavutetaan vanhemman pientalokannan korjausten jälkeen. Lisäksi tutkitaan ilmanvaihdon toimivuutta ja riittävyyttä. Pääasialliset tutkimusmenetelmät ovat ilmatiiviysmittaus ja lämpökuvaus sekä ilmanvaihdon
toiminnan tutkiminen merkkiainemittauksella.
Opinnäytetyön tilaaja on LPR-arkkitehdit Oy. Tilaaja osoitti tutkimuksen kohteeksi kaksi 1700–1800-luvuilla valmistunutta rakennusta. Tutkimuksen tekijän toimesta valittiin lisäksi kaksi vertailukohdetta, jotka ovat 1800-luvulla valmistunut ja 1900-luvun alussa valmistunut rakennus. Yhteistä kaikille rakennuksille on se, että niihin on tehty laajat korjaukset 2000-luvun alussa.
Mitattujen ilmatiiviyslukujen keskiarvot olivat n50 = 12,2 1/h ja q50 = 10,4 m3/hm2. Kaikista tutkituista rakennuksista löytyi ilmavuotoja rakenteitten liitoskohdista sekä ikkunoista ja ovista. Rakennusten ilmanvaihtokertoimet olivat pääosin riittäviä. Ilmanvaihdon tehokkuudessa ei voitu havaita merkittävää eroa painovoimaisen ja koneellisen ilmanvaihdon välillä.
toiminnan tutkiminen merkkiainemittauksella.
Opinnäytetyön tilaaja on LPR-arkkitehdit Oy. Tilaaja osoitti tutkimuksen kohteeksi kaksi 1700–1800-luvuilla valmistunutta rakennusta. Tutkimuksen tekijän toimesta valittiin lisäksi kaksi vertailukohdetta, jotka ovat 1800-luvulla valmistunut ja 1900-luvun alussa valmistunut rakennus. Yhteistä kaikille rakennuksille on se, että niihin on tehty laajat korjaukset 2000-luvun alussa.
Mitattujen ilmatiiviyslukujen keskiarvot olivat n50 = 12,2 1/h ja q50 = 10,4 m3/hm2. Kaikista tutkituista rakennuksista löytyi ilmavuotoja rakenteitten liitoskohdista sekä ikkunoista ja ovista. Rakennusten ilmanvaihtokertoimet olivat pääosin riittäviä. Ilmanvaihdon tehokkuudessa ei voitu havaita merkittävää eroa painovoimaisen ja koneellisen ilmanvaihdon välillä.