Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

"Yhdessä lapsen parhaaksi, alusta asti." : Vanhempien kokemuksia aloituskeskustelu- ja tutustumiskäynnistä Hattulan kunnan päivähoidossa

Hellsten, Elina; Järvinen, Niina (2009)

 
Avaa tiedosto
Hellsten_Elina_Jarvinen_Niina.pdf (449.6Kt)
Lataukset: 


Hellsten, Elina
Järvinen, Niina
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912087420
Tiivistelmä
Kasvatuskumppanuudella tarkoitetaan varhaiskasvatuksessa vanhempien ja henkilöstön tietoista sitoutumista toimimaan yhdessä lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen tukemiseksi. Aloituskeskustelu- ja tutustumiskäynti on osa Stakesin toteuttaman kasvatuskumppanuuskoulutusmallin tuomaa työkäytän-töä. Käynnin tarkoituksena on tutustua päivähoidossa aloittavaan lapseen ja tämän perheeseen, sekä antaa perheelle puheenvuoro.

Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia vanhemmilla oli aloituskeskustelu- ja tutustumiskäynnistä. Lisäksi halusimme tutkia vanhem-pien odotuksia lastensa päivähoidon ja kasvatuskumppanuuden toteutumisen suhteen.

Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineistomme on kerätty vanhemmille lähetetyillä kyselylomakkeilla, jotka koostuivat sekä monivalintakysymyksistä että avoimista kysymyksistä. Lisäksi kävimme syven-tävää keskustelua Hattulan kunnan varhaiskasvatuksen ammattilaisten kanssa koko opinnäytetyöprosessin ajan.

Teoriaosuudessamme on käsitelty kasvatuskumppanuutta useasta eri näkö-kulmasta. Lisäksi opinnäytetyössämme on avattu dialogisuuden käsitettä sekä perehdytty Hattulan kunnan varhaiskasvatukseen.

Vanhemmat kokivat aloituskeskustelu- ja tutustumiskäynnin positiiviseksi ja merkitykselliseksi lapsen päivähoidossa aloittamisen kannalta. Kasvatuskump-panuuden toteutumisen suhteen vanhempien odotukset liittyivät avoimmuuteen ja päivittäiseen vuorovaikutukseen. Päivähoidon suhteen vanhempien odotuk-set puolestaan liittyivät turvallisuuteen, vuorovaikutustaitojen kehittymiseen ja hoitopäivien virikkeelisyyteen sekä lapsen viihtymiseen päiväkodissa.

Tutkimustuloksistamme voidaan päätellä, että aloituskeskustelu- ja tutustumis-käynti palvelee lapsen aloittamista päivähoidossa. Olisi mielenkiintoista tehdä jatkotutkimus myöhemmin ja nähdä kuinka vanhempien odotukset päivähoidon ja kasvatuskumppanuuden toteutumisen suhteen ovat toteutuneet.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste