Asiantuntijapalveluiden tuotteistaminen : case HFR Ay
Pyykönen, Hannu (2013)
Pyykönen, Hannu
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304084111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304084111
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutustua asiantuntijapalveluihin ja niiden erityispiirteisiin ja eroavaisuuksiin muista palveluista sekä tutkia palveluiden tuotteistamista, mitä hyötyjä se tarjoaa, miten sitä toteutetaan ja miksi tuotteistaminen on yksi kannattavan liiketoiminnan elinehdoista asiantuntijapalveluiden tarjoajille. Opinnäytetyön toimeksianto tuli valmennus- ja konsultointipalveluita tarjoavalta yritykseltä.
Työn teoreettinen osuus on rakennettu asiantuntijapalveluita ja tuotteistamista koskevan kirjallisuuden, lehtiartikkeleiden ja verkkolähteiden pohjalta. Asiantuntijapalveluiden erityispiirteiden lisäksi teoriassa käsiteltiin palvelujen tuotteistamisprosessia yksityiskohtaisesti esitetyn tuotteistamisprosessimallin muodossa. Toimeksiantajaa koskevat osa-alueet on laadittu yhteistyön ja haastattelujen kautta saatuja tietoja käyttäen.
Asiantuntijapalvelut ovat usein monimutkaisia, abstrakteja ja palveluista vähiten aineellisia. Tiedon ja erityisasiantuntemuksen määrä on suuri ja usein nämä ovat henkilösidonnaisia. Palveluiden tuotteistamisella abstrakteja palvelukokonaisuuksia pystytään kuvaamaan tarkemmin, erittelemään palvelun tuotantovaiheet ja sen onnistumiseen vaikuttavat tekijät ja näin ollen tuottamaan selkeämpää markkinointia ja tasalaatuisempaa palvelua asiakkaille. Myös sisäisten toimintojen kehittäminen helpottuu huomattavasti. Lisäksi tuotteistamisprosessi vaatii henkilöihin sitoutuneen tiedon jäsentämistä ja dokumentointia ja näin yksilötieto saatetaan jaettavaan muotoon. Tämä helpottaa muun muassa uusien työntekijöiden perehdyttämistä, toiminnan laajentamista ja esimerkiksi yrityksen tai sen toimintakonseptin myymistä edelleen. Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantajayritykselle laadittiin muun muassa uusi markkinointi-ilme yhtenäisine markkinointimateriaaleineen. Toimeksiantajan palveluiden tuotteistamisessa päästiin alkuun ja uusia palvelutuoteideoita tuotettiin kehittelyvaiheeseen saakka.
Työn teoreettinen osuus on rakennettu asiantuntijapalveluita ja tuotteistamista koskevan kirjallisuuden, lehtiartikkeleiden ja verkkolähteiden pohjalta. Asiantuntijapalveluiden erityispiirteiden lisäksi teoriassa käsiteltiin palvelujen tuotteistamisprosessia yksityiskohtaisesti esitetyn tuotteistamisprosessimallin muodossa. Toimeksiantajaa koskevat osa-alueet on laadittu yhteistyön ja haastattelujen kautta saatuja tietoja käyttäen.
Asiantuntijapalvelut ovat usein monimutkaisia, abstrakteja ja palveluista vähiten aineellisia. Tiedon ja erityisasiantuntemuksen määrä on suuri ja usein nämä ovat henkilösidonnaisia. Palveluiden tuotteistamisella abstrakteja palvelukokonaisuuksia pystytään kuvaamaan tarkemmin, erittelemään palvelun tuotantovaiheet ja sen onnistumiseen vaikuttavat tekijät ja näin ollen tuottamaan selkeämpää markkinointia ja tasalaatuisempaa palvelua asiakkaille. Myös sisäisten toimintojen kehittäminen helpottuu huomattavasti. Lisäksi tuotteistamisprosessi vaatii henkilöihin sitoutuneen tiedon jäsentämistä ja dokumentointia ja näin yksilötieto saatetaan jaettavaan muotoon. Tämä helpottaa muun muassa uusien työntekijöiden perehdyttämistä, toiminnan laajentamista ja esimerkiksi yrityksen tai sen toimintakonseptin myymistä edelleen. Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantajayritykselle laadittiin muun muassa uusi markkinointi-ilme yhtenäisine markkinointimateriaaleineen. Toimeksiantajan palveluiden tuotteistamisessa päästiin alkuun ja uusia palvelutuoteideoita tuotettiin kehittelyvaiheeseen saakka.