Liikunnallisesti passiivisten nuorten aktivointi elämystoiminnan avulla
Hautamäki, Anna; Kauppi, Kaisa (2013)
Hautamäki, Anna
Kauppi, Kaisa
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305127823
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305127823
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin liikunnallisesti passiivisten 15-18-vuotiaiden nuorten aktivointia tukevan Omin avuin, omin ideoin -hankkeen yhteydessä syksyllä 2012 yhteistyössä toisen asteen oppilaitoksen kanssa. Oppilaitoksessa järjestettiin elämysliikuntakurssi osana heidän omaa retkeily ja liikunta-kurssia. Tarkoituksena oli selvittää liikunnallisesti passiivisten nuorten ajatuksia, mielipiteitä ja kokemuksia elämystoiminnasta. Tutkimuksessa selvitettiin myös toimintaympäristön ja ryhmässä työskentelyn vaikutuksia nuorten innokkuuteen osallistua toimintaan kurssin aikana.
Elämysliikuntakurssi aloitettiin syksyllä 2012 ja siihen kuului viisi opetuskertaa elo- ja syyskuun aikana. Ryhmään kuului oppilaita yhteensä seitsemän ja ohjaajia oli mukana neljä. Kvalitatiivisen tutkimuksen aineistoa kerättiin pääasiassa osallistuvan havainnoinnin keinoin, jota täydensivät ohjaajien tekemät havainnointipäiväkirjat, tunneilla otetut muutamat valokuvat sekä kyselylomakkeet. Ohjaajien havainnoinnin lisäksi myös nuorten oman opettajan päätelmät olivat merkittävässä roolissa tutkimusta tehdessä.
Tutkimuksessa selvisi erilaisen ja vieraan ympäristön innostavan nuoria osallistumaan toimintaan paremmin kuin oma, tuttu kouluympäristö. Elämystoiminta oli nuorille uusi käsite eikä kenelläkään heistä ollut siitä aikaisempaa kokemusta. Uudet lajit saivat nuorten mielenkiinnon tunneilla heräämään ja aiheet koettiin mielekkäiksi, mutta kiinnostus omatoimiseen, koulun ulkopuolella harrastettavaan elämystoimintaan oli vähäistä. Ryhmätyöskentely joillakin tunneilla aktivoi nuoria osallistumaan toimintaan, mutta joillakin tunneilla taas häiritsi toimintaa. Ohjaajien läsnäolo oli merkittävässä roolissa nuorten innostamisessa ja vahtimisessa.
Järjestetty kurssi oli lyhyt ja kohderyhmä pieni, mutta tutkimus antoi johtolankoja elämystoiminnan positiivisista vaikutuksista liikunnallisesti passiivisten nuorten liikuntaan aktivoinnissa. Tutkimuksessa saatiin viitteitä siitä, että elämystoiminta lisäsi yksilöiden vuorovaikutusta muiden nuorten sekä ohjaajien kanssa.
Elämysliikuntakurssi aloitettiin syksyllä 2012 ja siihen kuului viisi opetuskertaa elo- ja syyskuun aikana. Ryhmään kuului oppilaita yhteensä seitsemän ja ohjaajia oli mukana neljä. Kvalitatiivisen tutkimuksen aineistoa kerättiin pääasiassa osallistuvan havainnoinnin keinoin, jota täydensivät ohjaajien tekemät havainnointipäiväkirjat, tunneilla otetut muutamat valokuvat sekä kyselylomakkeet. Ohjaajien havainnoinnin lisäksi myös nuorten oman opettajan päätelmät olivat merkittävässä roolissa tutkimusta tehdessä.
Tutkimuksessa selvisi erilaisen ja vieraan ympäristön innostavan nuoria osallistumaan toimintaan paremmin kuin oma, tuttu kouluympäristö. Elämystoiminta oli nuorille uusi käsite eikä kenelläkään heistä ollut siitä aikaisempaa kokemusta. Uudet lajit saivat nuorten mielenkiinnon tunneilla heräämään ja aiheet koettiin mielekkäiksi, mutta kiinnostus omatoimiseen, koulun ulkopuolella harrastettavaan elämystoimintaan oli vähäistä. Ryhmätyöskentely joillakin tunneilla aktivoi nuoria osallistumaan toimintaan, mutta joillakin tunneilla taas häiritsi toimintaa. Ohjaajien läsnäolo oli merkittävässä roolissa nuorten innostamisessa ja vahtimisessa.
Järjestetty kurssi oli lyhyt ja kohderyhmä pieni, mutta tutkimus antoi johtolankoja elämystoiminnan positiivisista vaikutuksista liikunnallisesti passiivisten nuorten liikuntaan aktivoinnissa. Tutkimuksessa saatiin viitteitä siitä, että elämystoiminta lisäsi yksilöiden vuorovaikutusta muiden nuorten sekä ohjaajien kanssa.