Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Setänä tätien maailmassa : Miesvarhaiskasvattajan rooli ja merkitys osana päivähoitoryhmän arkea

Latvala, Mikko (2013)

 
Avaa tiedosto
Latvala_Mikko.pdf (549.2Kt)
Lataukset: 


Latvala, Mikko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138094
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee varhaiskasvatuksessa työskenteleviä miehiä eli miesvarhaiskasvattajia, joiden osuus alan henkilöstöstä on marginaalinen. Opinnäytetyön taustalla oli halu tutkia mitä varhaiskasvatuksesta ja erityisesti päivähoitoryhmän arjesta jää puuttumaan ilman miesvarhaiskasvattajaa. Tutkimustehtävänä oli selvittää, millainen on miesvarhaiskasvattajan rooli ja merkitys osana päivähoitoryhmää sekä millaisia mahdollisuuksia ja haasteita miesvarhaiskasvattajan läsnäolo tuo mukanaan. Pyrkimyksenä oli tutkia miesvarhaiskasvattajan vaikutuksia objektiivisesti, olivatpa ne sitten positiivisia tai negatiivisia. Opinnäytetyöllä tavoiteltiin tekijän oman ammatti-identiteetin vahvistumista miesvarhaiskasvattajana, miesvarhaiskasvattajan merkityksen näkyväksi tuomista ja toivottavasti uusien miesten kannustamista alalle.

Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto hankittiin teemoitetuilla avoimilla haastatteluilla. Yhteensä haastateltiin viittä päivähoidon työntekijää kahdesta eri päiväkodista. Toinen valituista päiväkodeista on yksityinen kansainvälinen päiväkoti ja toinen kunnallinen päiväkoti. Haastatteluja oli kolme, joista yksi oli englanninkielinen yksilöhaastattelu ja kaksi suomenkielistä parihaastattelua. Toinen pari muodostui miehistä ja toinen naisista. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.

Opinnäytetyössä nousi esiin miesvarhaiskasvattajan erilaisia rooleja ja niiden merkityksiä suhteessa lapsiin, vanhempiin ja työyhteisöön sekä miesvarhaiskasvattajan läsnäolon päivähoitoryhmään tuomia mahdollisuuksia ja haasteita. Kasvattajana miesvarhaiskas-vattaja on lapsia helposti erityisesti liikkumiseen innostava ja aktivoiva. Miesvarhaiskasvattaja on lapsille myös auktoriteetti ja roolimalli. Kasvatuskumppanina miesvarhaiskasvattajan mahdollisuutena nousi esiin isien aktivoiminen ja haasteena asioiden puheeksi ottaminen. Työyhteisön jäsenenä miesvarhaiskasvattaja on tasapainottavana tekijänä, joka vähentää työyhteisön sisäisiä ristiriitoja. Työtoverina miesvarhaiskasvattaja koettiin rehelliseksi, selkeäksi ja periaatteelliseksi. Miesvarhaiskasvattajalle lapset ovat tärkeintä, ja hän haluaa keskittyä lasten kanssa työskentelyyn.

Tulosten pohjalta kävi selväksi, että miesvarhaiskasvattajia tarvitaan päivähoidossa kaikkien, mutta etenkin lasten kannalta katsottuna. Miesten saaminen alalle on kuitenkin haastavaa heikon palkkauksen, huonon statuksen ja stereotyyppisten näkemysten vuoksi. Miesvarhaiskasvattajia pidetään usein vähemmän miehinä työnsä hoivaluonteen takia. Miesvarhaiskasvattajan positiivisia merkityksiä tulisi tuoda julkisessa keskustelussa esiin nykyistä enemmän ja näin muuttaa stereotyyppisiä näkemyksiä ja kannustaa uusia miehiä opiskelemaan alaa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste