Helsingin imago Kuopiossa
Kouri, Mia; Sirpi, Lotta (2013)
Kouri, Mia
Sirpi, Lotta
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304305665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304305665
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Helsingin matkailu- ja kongressitoimisto. Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa kuopiolaisten mielikuvia Helsingistä matkakohteena. Tutkimuksen avulla selvitetään, millaisena Helsingin imago näkyy Kuopiossa. Tutkimusaihe on ajankohtainen, sillä eri alueiden imagoa matkakohteena tutkitaan paljon ja viimeaikoinakin on tehty useita samantyyppisiä imagotutkimuksia.
Kohderyhmäksi valittiin kuopiolaiset sekä lähialueiden asukkaat, koska toimeksiantaja on kiinnostunut selvittämään Helsingin imagomarkkinoinnin tehokkuutta Itä-Suomessa. Monipuolisten tulosten saamiseksi rajausta ei ole tehty ikäryhmittäin. Tämä opinnäytetyö on imagotutkimus, jolloin keskitytään tutkimaan vastaajien mielikuvia Helsingistä.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen tutkimusote. Tarkoituksena oli saada selville vastaajien ajatuksia sekä mielipiteitä Helsingistä. Kyselylomakehaastattelu on yksi määrällisen tutkimuksen muodoista. Tutkimusote soveltuu opinnäytetyöhömme, koska vastauksia tarvitaan riittävästi, jotta otos olisi edustava. Tutkimus toteutettiin Kuopiossa 17.–20.1.2013 ja tavoitteena oli saada 100 vastausta. Lopullinen vastaajamäärä oli 105.
Tulosten perusteella voidaan sanoa, että Kuopion seudulla Helsinki nähdään monipuolisena ja kansainvälisenä kaupunkina. Savolainen mentaliteetti näkyy mielipiteissä, joissa helsinkiläisiä pidetään tylyinä ja epäystävällisinä. Helsingin vahvuutena nähtiin esimerkiksi ostosmahdollisuudet, hyvät kulkuyhteydet sekä laaja kulttuuritarjonta. Heikkoutena koettiin helsinkiläiset itse, hintataso ja kaupungin kiireisyys. Savolaisille suunnatussa markkinoinnissa tulisi keskittyä iloiseen asiakaspalveluun sekä yksinkertaisuuteen kaupunkisuunnittelussa. Yksi kehitysehdotus on luoda esimerkiksi erilaisia opaskarttoja, joiden avulla liikutaan Helsingissä.
Kohderyhmäksi valittiin kuopiolaiset sekä lähialueiden asukkaat, koska toimeksiantaja on kiinnostunut selvittämään Helsingin imagomarkkinoinnin tehokkuutta Itä-Suomessa. Monipuolisten tulosten saamiseksi rajausta ei ole tehty ikäryhmittäin. Tämä opinnäytetyö on imagotutkimus, jolloin keskitytään tutkimaan vastaajien mielikuvia Helsingistä.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen tutkimusote. Tarkoituksena oli saada selville vastaajien ajatuksia sekä mielipiteitä Helsingistä. Kyselylomakehaastattelu on yksi määrällisen tutkimuksen muodoista. Tutkimusote soveltuu opinnäytetyöhömme, koska vastauksia tarvitaan riittävästi, jotta otos olisi edustava. Tutkimus toteutettiin Kuopiossa 17.–20.1.2013 ja tavoitteena oli saada 100 vastausta. Lopullinen vastaajamäärä oli 105.
Tulosten perusteella voidaan sanoa, että Kuopion seudulla Helsinki nähdään monipuolisena ja kansainvälisenä kaupunkina. Savolainen mentaliteetti näkyy mielipiteissä, joissa helsinkiläisiä pidetään tylyinä ja epäystävällisinä. Helsingin vahvuutena nähtiin esimerkiksi ostosmahdollisuudet, hyvät kulkuyhteydet sekä laaja kulttuuritarjonta. Heikkoutena koettiin helsinkiläiset itse, hintataso ja kaupungin kiireisyys. Savolaisille suunnatussa markkinoinnissa tulisi keskittyä iloiseen asiakaspalveluun sekä yksinkertaisuuteen kaupunkisuunnittelussa. Yksi kehitysehdotus on luoda esimerkiksi erilaisia opaskarttoja, joiden avulla liikutaan Helsingissä.