Jälkimarkkinoinnin kehittäminen : Ess Autotalo
Pajula, Vesa (2013)
Pajula, Vesa
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138205
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Peugeot-autojen jälkimarkkinoinnin kehittämistä Seinäjoen Ess Autotalossa. Tutkimuksessa keskitytään erityisesti näiden autojen merkkikorjaamopalveluiden kehittämiseen.
Tutkimuksessa on kaksi aineistoa, jotka hankittiin helmikuussa 2013. Asiakkaille lähetettiin tarjouskirje, jossa oli linkki internetpohjaiseen Webropol-kyselyyn. Tarjouskirjeitä lähetettiin 250, mutta vain 11 vastasi kyselyyn. Vastausten vähäisen määrän vuoksi toteutettiin lisäksi henkilökuntakysely. Tätä varten annettiin 11 työntekijälle kyselylomake. Vastausprosentti oli 100 %. Johtopäätökset koostuvat molempien kyselyvastausten analysoinnista ja tulkinnasta.
Erityisiä johtopäätöksiä asiakaskyselyn perusteella ei voi tehdä, koska vastausten määrä jäi vähäiseksi. Tutkimuksesta käy kuitenkin ilmi, että Ess Autotalon merkkihuollon palvelun käyttämättömyyteen ei vaikuttanut hinta, korjauksen laatu eikä palvelun laatu. Sen sijaan yritys oli jäänyt tuntemattomaksi. Asiakaskyselyssä ei esitetty kehittämisehdotuksia Ess Autotalolle. Sen sijaan henkilökuntakyselyn tuloksena saatiin jälkimarkkinoinnin kehittämisideoita.
Tutkimuksen mukaan jälkimarkkinointia voidaan kehittää automyynnin ja huollon jälkeen seurantayhteydenotoilla, jolloin varmistetaan auton toimivuus, asiakkaiden tyytyväisyys ja asiakasuskollisuus. Huollon yhteydessä voidaan panostaa tehokkaaseen jälkimarkkinointiin lisämyynnin avulla. Lisäksi jälkimarkkinointia voidaan tehostaa siten, että seurataan auton huoltohistoriaa, ennakoidaan seuraava huoltoaika ja samalla arvioidaan lisämyynnin mahdollisuudet. Jälkimarkkinointia voidaan vauhdittaa erilaisilla tarjouksilla ja kampanjoilla. Lisäksi sosiaalisen median ja sähköpostimarkkinoinnin hyödyntäminen jälkimarkkinoinnin keinona vaatii kehittämistä.
Tutkimuksessa on kaksi aineistoa, jotka hankittiin helmikuussa 2013. Asiakkaille lähetettiin tarjouskirje, jossa oli linkki internetpohjaiseen Webropol-kyselyyn. Tarjouskirjeitä lähetettiin 250, mutta vain 11 vastasi kyselyyn. Vastausten vähäisen määrän vuoksi toteutettiin lisäksi henkilökuntakysely. Tätä varten annettiin 11 työntekijälle kyselylomake. Vastausprosentti oli 100 %. Johtopäätökset koostuvat molempien kyselyvastausten analysoinnista ja tulkinnasta.
Erityisiä johtopäätöksiä asiakaskyselyn perusteella ei voi tehdä, koska vastausten määrä jäi vähäiseksi. Tutkimuksesta käy kuitenkin ilmi, että Ess Autotalon merkkihuollon palvelun käyttämättömyyteen ei vaikuttanut hinta, korjauksen laatu eikä palvelun laatu. Sen sijaan yritys oli jäänyt tuntemattomaksi. Asiakaskyselyssä ei esitetty kehittämisehdotuksia Ess Autotalolle. Sen sijaan henkilökuntakyselyn tuloksena saatiin jälkimarkkinoinnin kehittämisideoita.
Tutkimuksen mukaan jälkimarkkinointia voidaan kehittää automyynnin ja huollon jälkeen seurantayhteydenotoilla, jolloin varmistetaan auton toimivuus, asiakkaiden tyytyväisyys ja asiakasuskollisuus. Huollon yhteydessä voidaan panostaa tehokkaaseen jälkimarkkinointiin lisämyynnin avulla. Lisäksi jälkimarkkinointia voidaan tehostaa siten, että seurataan auton huoltohistoriaa, ennakoidaan seuraava huoltoaika ja samalla arvioidaan lisämyynnin mahdollisuudet. Jälkimarkkinointia voidaan vauhdittaa erilaisilla tarjouksilla ja kampanjoilla. Lisäksi sosiaalisen median ja sähköpostimarkkinoinnin hyödyntäminen jälkimarkkinoinnin keinona vaatii kehittämistä.