Suomalaisten kansallispuistokävijöiden rahankäyttö vuonna 2011
Paija, Jasmi (2013)
Lataukset:
Paija, Jasmi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148279
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Itä-Suomen yliopiston Matkailualan opetus- ja tutkimuslaitos. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää suomalaisten kansallispuistokävijöiden rahankäyttöä vuonna 2011. Tutkimus liittyy STEPPA – hankkeeseen, jossa pyrittiin edistämään ja vahvistamaan eri kokemusten ja sertifiointialoitteiden yhteistyötä suojelualueilla tai niiden kanssa toimivissa pienissä ja erittäin pienissä yrityksissä.
Työn teoreettinen osa keskittyy kuluttajakäyttäytymiseen sekä luontomatkailijaan. Kuluttajakäyttäytymisen osiossa käydään läpi määritelmät sekä ostopäätösprosessi. Lisäksi kuluttajakäyttäytymistä tarkastellaan demografisten, psykologisten, kulttuuristen sekä sosiaalisten tekijöiden näkökulmasta. Luontomatkailijan osiossa käsitellään luontomatkailijan määritelmiä, luontoelämystä, luonnon virkistyskäyttöä sekä suojelualueita luontomatkailijan näkökulmasta.
Aineiston keräsi Matkailualan opetus- ja tutkimuslaitos verkkokyselyiden avulla kevään ja kesän 2011 aikana, jonka vuoksi aineisto on sekundaariaineistoa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Vastauksia oli 156 kappaletta, ja niitä analysoitiin SPSS – ohjelmalla.
Vastaajista 47 prosenttia käytti rahaa majoitukseen, kun taas järjestettyihin ohjelma- ja virkistyspalveluihin rahaa käyttivät vain 5 prosenttia vastaajista. Keskimäärin kansallispuistokävijä käytti vierailunsa aikana 137,26 euroa. Päivässä kansallispuistokävijä käytti 20,30 euroa. Naiset käyttivät tulosten perusteella enemmän rahaa palveluihin kuin miehet. Ikäryhmistä yli 56-vuotiaat käyttivät eniten rahaa, kun taas alle 25-vuotiaat käyttivät vähiten rahaa.
Työn teoreettinen osa keskittyy kuluttajakäyttäytymiseen sekä luontomatkailijaan. Kuluttajakäyttäytymisen osiossa käydään läpi määritelmät sekä ostopäätösprosessi. Lisäksi kuluttajakäyttäytymistä tarkastellaan demografisten, psykologisten, kulttuuristen sekä sosiaalisten tekijöiden näkökulmasta. Luontomatkailijan osiossa käsitellään luontomatkailijan määritelmiä, luontoelämystä, luonnon virkistyskäyttöä sekä suojelualueita luontomatkailijan näkökulmasta.
Aineiston keräsi Matkailualan opetus- ja tutkimuslaitos verkkokyselyiden avulla kevään ja kesän 2011 aikana, jonka vuoksi aineisto on sekundaariaineistoa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Vastauksia oli 156 kappaletta, ja niitä analysoitiin SPSS – ohjelmalla.
Vastaajista 47 prosenttia käytti rahaa majoitukseen, kun taas järjestettyihin ohjelma- ja virkistyspalveluihin rahaa käyttivät vain 5 prosenttia vastaajista. Keskimäärin kansallispuistokävijä käytti vierailunsa aikana 137,26 euroa. Päivässä kansallispuistokävijä käytti 20,30 euroa. Naiset käyttivät tulosten perusteella enemmän rahaa palveluihin kuin miehet. Ikäryhmistä yli 56-vuotiaat käyttivät eniten rahaa, kun taas alle 25-vuotiaat käyttivät vähiten rahaa.