Taksiliikennealan asiakastyytyväisyystutkimus ja markkinointisuunnitelma
Mankki, Lauri; Eeva, Antti (2009)
Mankki, Lauri
Eeva, Antti
Hämeen ammattikorkeakoulu
2009

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912077210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912077210
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tehtiin Limousine Transfer Helsinki Oy:n toimeksiannosta asiakastyytyväisyystutkimus koskien pääkaupunkiseudulla taksiliikennepalveluita käyttävien yksityis- ja yritysasiakkaiden tyytyväisyyttä. Tutkimus rajattiin mittaamaan yrityksen tarjoaman palvelun laatua ja saatavuutta. Tutkimuksen tulosten pohjalta rakennettiin markkinointisuunnitelma tarkoituksena parantaa toimeksiantajan tunnettuutta ja kannattavuutta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakennettiin käsittelemään kolmea keskeistä teemaa: asiakastyytyväisyyttä ja sen muodostumista, asiakastyytyväisyystutkimuksen eri toteutusmahdollisuuksia sekä markkinointisuunnitelman laatimista. Teoriaosuus antoi vaihtoehtoisia näkökulmia ja toteuttamistapoja tutkimuksen suorittamiseen. Vaihtoehtojen vertailun tuloksena tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää.
Tutkimus suoritettiin kesä-heinäkuussa 2009 asiakaspalvelutapahtuman yhteydessä täytettävillä kyselylomakkeilla, sekä hyödyntämällä yrityksen asiakasrekisteriä. Tutkimustulokset osoittivat, että yrityksen tarjoaman palvelun taso on laadukasta. Lisäksi tutkimustulokset antoivat arvokasta palautetta ja kehittämisehdotuksia.
Yrityksellä ei ole aikaisemmin ollut konkreettista markkinointisuunnitelmaa. Tutkimustulosten perusteella yritykselle laadittiin projektiluontoinen markkinointisuunnitelma, jossa selkiytetään organisaation rakennetta ja kohdistetaan markkinoinnin toimenpiteitä. Suunnitelma tarjoaa yritykselle kattavan analyysin sen toimintaympäristöstä ja kilpailijoista.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakennettiin käsittelemään kolmea keskeistä teemaa: asiakastyytyväisyyttä ja sen muodostumista, asiakastyytyväisyystutkimuksen eri toteutusmahdollisuuksia sekä markkinointisuunnitelman laatimista. Teoriaosuus antoi vaihtoehtoisia näkökulmia ja toteuttamistapoja tutkimuksen suorittamiseen. Vaihtoehtojen vertailun tuloksena tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää.
Tutkimus suoritettiin kesä-heinäkuussa 2009 asiakaspalvelutapahtuman yhteydessä täytettävillä kyselylomakkeilla, sekä hyödyntämällä yrityksen asiakasrekisteriä. Tutkimustulokset osoittivat, että yrityksen tarjoaman palvelun taso on laadukasta. Lisäksi tutkimustulokset antoivat arvokasta palautetta ja kehittämisehdotuksia.
Yrityksellä ei ole aikaisemmin ollut konkreettista markkinointisuunnitelmaa. Tutkimustulosten perusteella yritykselle laadittiin projektiluontoinen markkinointisuunnitelma, jossa selkiytetään organisaation rakennetta ja kohdistetaan markkinoinnin toimenpiteitä. Suunnitelma tarjoaa yritykselle kattavan analyysin sen toimintaympäristöstä ja kilpailijoista.