Mikalon yrityskuva
Griffee, Paula (2013)
Griffee, Paula
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107664
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107664
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, millaisena Mikkelin asukkaat näkevät Mikalo Oy:n. Tämän lisäksi tutkittiin, ovatko he havainneet Mikalon vuonna 2012 aloittamaa mainontaa ja minkälaisia seikkoja paikalliset arvostavat valitessaan vuokra-asuntoa. Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli, millainen on Mikalon yrityskuva.
Mikalo on Mikkelin kaupungin omistama asuntoja vuokraava yritys, joka on perustettu vuonna 1972. Mikalo aloitti palveluidensa mainostamisen vuonna 2012, eikä yrityskuvaa ole aikaisemmin kartoitettu. Siksi yrityskuvan tutkiminen oli hyvin mielekästä ja saatujen tulosten avulla Mikalo voi kehittää tulevaisuuden markkinointiviestintäänsä entistä tehokkaammaksi.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista menetelmää, jota täydensi kvalitatiivinen tutkimusaineisto avointen kysymysten muodossa. Tutkimus toteutettiin maaliskuussa 2013 sekä verkkokyselynä että informoituna kyselynä. Verkkokyselyn linkki oli vapaasti saatavilla Mikalon kotisivuilla, ja kyselyä mainostettiin Länsi-Savossa kahteen otteeseen. Verkkokyselylinkin sai myös MAMKin liiketalouden laitoksen henkilökunta. Informoitu kysely suoritettiin Maalismarkkinoilla sekä MAMKin liiketalouden laitoksen opiskelijoille. Tutkimukseen vastasi yhteensä 104 henkilöä.
Tulosten perusteella Mikalon yrityskuva on hyvällä pohjalla ja Mikalo koetaan ennen kaikkea paikalliseksi yritykseksi, jolla on ammattitaitoista henkilökuntaa. Myös kaikki Mikalon käyttämät markkinointiviestinnän kanavat oli huomattu vastanneiden keskuudessa, ja eritoten painettu media osoittautui tehokkaaksi viestimeksi. Vuokra-asunnon valintaan eniten vaikuttivat asunnon sijainti, vuokra ja asunnon kunto. Yrityskuvaa ja tulevaisuuden mainontaa ajatellen Mikalo voisi hyötyä sosiaalisen median mukaan ottamisesta esimerkiksi Facebook-tilin ja pakinatyylisen yritysblogin muodossa. Tutkimuksen tuloksia voidaan pitää suuntaa antavina vastausmäärän suppeuden takia, ja lisätutkimukset esimerkiksi halutuimmista asumismuodoista voisivat olla Mikalolle hyödyllisiä.
Mikalo on Mikkelin kaupungin omistama asuntoja vuokraava yritys, joka on perustettu vuonna 1972. Mikalo aloitti palveluidensa mainostamisen vuonna 2012, eikä yrityskuvaa ole aikaisemmin kartoitettu. Siksi yrityskuvan tutkiminen oli hyvin mielekästä ja saatujen tulosten avulla Mikalo voi kehittää tulevaisuuden markkinointiviestintäänsä entistä tehokkaammaksi.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista menetelmää, jota täydensi kvalitatiivinen tutkimusaineisto avointen kysymysten muodossa. Tutkimus toteutettiin maaliskuussa 2013 sekä verkkokyselynä että informoituna kyselynä. Verkkokyselyn linkki oli vapaasti saatavilla Mikalon kotisivuilla, ja kyselyä mainostettiin Länsi-Savossa kahteen otteeseen. Verkkokyselylinkin sai myös MAMKin liiketalouden laitoksen henkilökunta. Informoitu kysely suoritettiin Maalismarkkinoilla sekä MAMKin liiketalouden laitoksen opiskelijoille. Tutkimukseen vastasi yhteensä 104 henkilöä.
Tulosten perusteella Mikalon yrityskuva on hyvällä pohjalla ja Mikalo koetaan ennen kaikkea paikalliseksi yritykseksi, jolla on ammattitaitoista henkilökuntaa. Myös kaikki Mikalon käyttämät markkinointiviestinnän kanavat oli huomattu vastanneiden keskuudessa, ja eritoten painettu media osoittautui tehokkaaksi viestimeksi. Vuokra-asunnon valintaan eniten vaikuttivat asunnon sijainti, vuokra ja asunnon kunto. Yrityskuvaa ja tulevaisuuden mainontaa ajatellen Mikalo voisi hyötyä sosiaalisen median mukaan ottamisesta esimerkiksi Facebook-tilin ja pakinatyylisen yritysblogin muodossa. Tutkimuksen tuloksia voidaan pitää suuntaa antavina vastausmäärän suppeuden takia, ja lisätutkimukset esimerkiksi halutuimmista asumismuodoista voisivat olla Mikalolle hyödyllisiä.