Yritysidentiteetin merkitys yrityksen visuaalisessa ilmeessä : Mikke-katujunan uuden graafisen ilmeen suunnittelu
Tuovinen, Lotta (2013)
Tuovinen, Lotta
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087309
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli suunnitella Mikke-katujunalle uusi graafinen ilme Mikke-Junan identiteetin pohjalta. Tavoitteena oli luoda toimiva ja yrityksen olemukseen sopiva ilme, jonka myötä myös Mikke-Junan brändi vahvistuisi. Uuden ilmeen tarkoituksena on myös katujunan asiakasmäärien lisääminen tulevaisuudessa. Ilmettä tullaan käyttämään katujunan markkinointimateriaaleissa ja katujunan teippauksissa.
Teoreettisessa viitekehyksessä kerron muun muassa yrityskuvasta, identiteetistä ja brändistä sekä niiden muodostumisesta. Kerron myös visuaalisesta yritysilmeestä ja graafisesta suunnittelusta. Uuden graafisen ilmeen toteutusvaiheessa esittelen ilmeen lähtökohdat, suunnittelemani vaihtoehdot liikemerkistä, logosta ja yleisestä ulkoasusta ja viimeiseksi esittelen lopullisen uuden ilmeen Mikke-Junalle.
Työni on kehittämistyö, jossa pyrin selvittämään yritysidentiteetin merkitystä yrityksen visuaalisessa ilmeessä. Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, millainen on Mikke-Junan identiteetti. Tutkimuksen lähestymistapana käytin tapaustutkimusta ja tutkimusmenetelmänä haastattelua, jossa haastattelin Mainospuu Oy:n toimitusjohtajaa. Lisäksi kävin keskusteluja toimeksiantajani kanssa graafisen ilmeen suunnitteluvaiheessa.
Mikke-Junan identiteetti perustuu muun muassa iloisuuteen, ystävällisyyteen, turvallisuuteen, uudistumiskykyyn ja luotettavuuteen. Näitä asioita ja mielikuvia haluttiin myös tuoda esiin katujunan uudessa visuaalisessa ulkoasussa. Toimeksiantaja piti myös lasten huomioonottamista tärkeänä ulkoasua suunniteltaessa, sillä lapset ja lapsiperheet ovat Mikke-Junan tärkeä kohderyhmä. Katujunan uusi ilme on iloinen, pirteä ja sopii kesään, mikä on Mikke-Junan sesonkiaikaa. Lopulliseen visuaaliseen ilmeeseen kuuluvat liikemerkki, logo ja uusi kuviointi.
Teoreettisessa viitekehyksessä kerron muun muassa yrityskuvasta, identiteetistä ja brändistä sekä niiden muodostumisesta. Kerron myös visuaalisesta yritysilmeestä ja graafisesta suunnittelusta. Uuden graafisen ilmeen toteutusvaiheessa esittelen ilmeen lähtökohdat, suunnittelemani vaihtoehdot liikemerkistä, logosta ja yleisestä ulkoasusta ja viimeiseksi esittelen lopullisen uuden ilmeen Mikke-Junalle.
Työni on kehittämistyö, jossa pyrin selvittämään yritysidentiteetin merkitystä yrityksen visuaalisessa ilmeessä. Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, millainen on Mikke-Junan identiteetti. Tutkimuksen lähestymistapana käytin tapaustutkimusta ja tutkimusmenetelmänä haastattelua, jossa haastattelin Mainospuu Oy:n toimitusjohtajaa. Lisäksi kävin keskusteluja toimeksiantajani kanssa graafisen ilmeen suunnitteluvaiheessa.
Mikke-Junan identiteetti perustuu muun muassa iloisuuteen, ystävällisyyteen, turvallisuuteen, uudistumiskykyyn ja luotettavuuteen. Näitä asioita ja mielikuvia haluttiin myös tuoda esiin katujunan uudessa visuaalisessa ulkoasussa. Toimeksiantaja piti myös lasten huomioonottamista tärkeänä ulkoasua suunniteltaessa, sillä lapset ja lapsiperheet ovat Mikke-Junan tärkeä kohderyhmä. Katujunan uusi ilme on iloinen, pirteä ja sopii kesään, mikä on Mikke-Junan sesonkiaikaa. Lopulliseen visuaaliseen ilmeeseen kuuluvat liikemerkki, logo ja uusi kuviointi.