Käyttäjäkeskeinen asiakastietojärjestelmän kehittäminen
Koskenvuori, Enni (2021)
Koskenvuori, Enni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122990598
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122990598
Tiivistelmä
Valtaosa tietojärjestelmän elinkaaren kustannuksista kuluu sen ylläpitoon. Ylläpitoaika on tietojärjestelmään tehtyjen investointien merkittävintä takaisinmaksuaikaa, joten kasvattamalla tietojärjestelmän elinikää voidaan kasvattaa myös sillä saavutettavia hyötyjä ja sen kustannustehokkuutta. Tietojärjestelmän ylläpidon kestoa voidaan kasvattaa hyvin organisoidulla ja tehokkaalla ylläpidolla sekä kehittämällä tietojärjestelmää käyttäjäkeskeisesti. Käyttäjäkeskeisellä kehittämisellä voidaan kehittämisessä huomioida käyttäjien näkökulma, varmistaa tietojärjestelmän vastaavuus käyttäjien työtehtäviin ja kasvattaa tietojärjestelmän käytettävyyttä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia käyttäjäkeskeisyyden toteutumista tietojärjestelmän kehittämisen eri vaiheissa. Opinnäytetyön kehittämistyön tavoitteena on luoda Rikosseuraamuslaitoksen asiakastietojärjestelmän kehittävän ylläpidon prosessikuvaus. Prosessikuvauksen lähtökohtana on käyttäjäkeskeisyyden lisääminen kyseisen asiakastietojärjestelmän ylläpitovaiheessa. Rikosseuraamuslaitos on vankeusrangaistusten ja yhdyskuntaseuraamusten täytäntöönpanoviranomainen, joka toimii oikeusministeriön alaisuudessa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu käytettävyydestä ja käyttäjäkeskeisyydestä. Opinnäytetyön tutkimuksellisen kehittämisen lähestymistapa on konstruktiivinen tutkimus. Tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelua. Tietojärjestelmän suunnitteluun osallistuneista henkilöistä haastateltiin kolmea henkilöä ja tietojärjestelmän tulevista käyttäjistä kuutta henkilöä. Lisäksi toteutettiin yksi ideointityöpaja.
Tutkimuksen lopputulosten perusteella käyttäjäkeskeisyyttä voidaan kasvattaa tarjoamalla käyttäjille mahdollisuus tuoda itse näkemyksiään esiin sekä aktiivisesti selvittämällä käyttäjien näkemyksiä. Kehittämiseen osallistumisen tulee olla mahdollisimman helppoa. Käyttäjät kokivat, etteivät pysty esittämään tarpeita ennen kuin itse pääsevät kokeilemaan tietojärjestelmän käyttöä. Tätä haastetta voi olla tehokasta ratkaista toteuttamalla protoilua jossain muodossa. Käyttäjät kokivat haastavana myös tietojärjestelmän monimutkaisuuden ja hajanaisuuden, johon tulee kiinnittää huomiota jo tietojärjestelmän kehittämisen alkuvaiheissa. Tietojärjestelmän tehokkaan ylläpidon edellytykset rakennetaan jo ylläpitoa edeltävissä vaiheissa varmistamalla tietojärjestelmän korkea ylläpidettävyys.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia käyttäjäkeskeisyyden toteutumista tietojärjestelmän kehittämisen eri vaiheissa. Opinnäytetyön kehittämistyön tavoitteena on luoda Rikosseuraamuslaitoksen asiakastietojärjestelmän kehittävän ylläpidon prosessikuvaus. Prosessikuvauksen lähtökohtana on käyttäjäkeskeisyyden lisääminen kyseisen asiakastietojärjestelmän ylläpitovaiheessa. Rikosseuraamuslaitos on vankeusrangaistusten ja yhdyskuntaseuraamusten täytäntöönpanoviranomainen, joka toimii oikeusministeriön alaisuudessa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu käytettävyydestä ja käyttäjäkeskeisyydestä. Opinnäytetyön tutkimuksellisen kehittämisen lähestymistapa on konstruktiivinen tutkimus. Tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelua. Tietojärjestelmän suunnitteluun osallistuneista henkilöistä haastateltiin kolmea henkilöä ja tietojärjestelmän tulevista käyttäjistä kuutta henkilöä. Lisäksi toteutettiin yksi ideointityöpaja.
Tutkimuksen lopputulosten perusteella käyttäjäkeskeisyyttä voidaan kasvattaa tarjoamalla käyttäjille mahdollisuus tuoda itse näkemyksiään esiin sekä aktiivisesti selvittämällä käyttäjien näkemyksiä. Kehittämiseen osallistumisen tulee olla mahdollisimman helppoa. Käyttäjät kokivat, etteivät pysty esittämään tarpeita ennen kuin itse pääsevät kokeilemaan tietojärjestelmän käyttöä. Tätä haastetta voi olla tehokasta ratkaista toteuttamalla protoilua jossain muodossa. Käyttäjät kokivat haastavana myös tietojärjestelmän monimutkaisuuden ja hajanaisuuden, johon tulee kiinnittää huomiota jo tietojärjestelmän kehittämisen alkuvaiheissa. Tietojärjestelmän tehokkaan ylläpidon edellytykset rakennetaan jo ylläpitoa edeltävissä vaiheissa varmistamalla tietojärjestelmän korkea ylläpidettävyys.