Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Passagerarnas upplevelser-Karleby-Jakobstad flygfält

Björkqvist, Amanda (2013)

 
Avaa tiedosto
Bjorkqvist_Amanda.pdf (1.332Mt)
Lataukset: 


Björkqvist, Amanda
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148462
Tiivistelmä
IATA anser att flygtrafiken kommer att fördubblas till år 2030. Eftersom flygtrafiken ökar och passagerarnas förväntningar stiger är det viktigt att flygfälten kan svara på passagerarnas förväntningar och behov. Detta examensarbete har gjorts för Karleby-Jakobstad flygfält och syftet är att ta reda på hur passagerarna upplever Karleby-Jakobstad flygfält och dess tjänster samt Finavias värden som flygfältet styr sin verksamhet med. Genom att ta reda på passagerarnas upplevelser om flygfältet kan Karleby-Jakobstad flygfält i framtiden förbättra sina tjänster och kvaliteten.

Arbetets teori grundar sig på kvalitets- och upplevelseteori. I teoridelen tas också upp passagerarnas förväntningar för flygfälten idag. Som metod valdes den kvantitativa metoden för att den ansågs ge en allmän bild om passagerarnas upplevelser. Som datainsamlingsmetod användes enkätundersökning. Enkätundersökningen planerades på basen av arbetets syfte och uppdragsgivarens önskemål. Enkäterna delades personligen ut åt de avgående passagerarna på Karleby-Jakobstad flygplats under tiden 20.5–11.6.2012. Totalt 100 respondenter svarade på undersökningen.

De viktigaste resultaten som kom upp från undersökningen var att respondenterna var relativt nöjda med Karleby-Jakobstad flygfält och dess tjänster. Respondenternas förbättringsförslag gällde mest utrymmens inredning, modernitet och trivsamhet. Undersökningen visade att respondenterna använde mest caféet av flygfältets tjänster. Passagerarna var nöjda med servicens smidighet och personalen. Undersökningsresultatet visade att passagerarna önskar sig realtid information om förseningar. Detta är enormt viktigt eftersom största delen av passagerarna är affärsresenärer. Resultaten visade också att affärsresenärerna var mera krävande och kritiska kunder än fritidsresenärerna.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste