Marknadsplanering : Ett en marknadsföringsplan för Café Arken AB
Möller, Lina (2013)
Möller, Lina
Yrkeshögskolan Novia
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305137978
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305137978
Tiivistelmä
I den hårda konkurrensen på dagens marknad är marknadsplanering ett värdefullt verktyg för såväl stora som små företag, oberoende av vilken typ av verksamhet som bedrivs. En välgjord marknadsplan lyfter fram företagets tillgångar så att de resurser som finns inom det egna företaget kan användas på ett optimalt sätt, och hjälper på så vis verksamheten at stå sig i konkurransen med andra företag.
Syfte med detta arbete är att utarbeta en vägledande marknadsföringsplan för Café Arken AB, ett privatägt SME-företag verksamt inom turismbranschen i Vasa skärgård. Arbetet är baserat på en teoretisk bakgrund och redan existerande teoretiska marknadsplansmodeller samt personliga samtal och intervjuer med företagaren. Arbetet består av en teoretisk och en praktisk del. Den teoretiska delen behandlar teorin bakom marknadsplanering och den marknadsplans modell som det praktiska arbetet baserar sig på, och i den praktiska delen av arbetet görs en marknadsplan för Café Arken AB upp enligt den tidigare behandlade modellen.
Hur ingående en marknadsplan bör vara påverkas av företagets egna behov, i detta fall företagets storlek. Eftersom detta är ett litet företag kommer inte någon strikt marknadsplan att göras upp utan istället en allmän plan som baserar sig på förslag, idéer och riktlinjer för vad som kan göras för att marknadsföra och utveckla den existerande verksamheten. In today’s competitive market, market planning can be a valuable tool for large companies as well as SMEs, regardless of their field of business. A carefully developed marketing plan puts focus on the company’s assets and how to use them to achieve the desired results, and to hold up in the competition against other companies.
The aim of this thesis is to develop a marketing plan for the SME company Café Arken AB, active in the tourism business in the archipelago of Vaasa, Finland. The thesis is based on theoretical references and already existing models used for developing a marketing plan. The thesis consists of a theoretical part, which presents the theoretical references for the project, and a practical part, in which the marketing plan is developed.
The comprehensiveness of the marketing plan is decided by the individual needs of the company, in this case the size of the company. Because the company in question is a small enterprise, the marketing plan developed in this thesis is not going to be a strict guideline, but rather a source of idea and inspiration for future developing of the company.
Syfte med detta arbete är att utarbeta en vägledande marknadsföringsplan för Café Arken AB, ett privatägt SME-företag verksamt inom turismbranschen i Vasa skärgård. Arbetet är baserat på en teoretisk bakgrund och redan existerande teoretiska marknadsplansmodeller samt personliga samtal och intervjuer med företagaren. Arbetet består av en teoretisk och en praktisk del. Den teoretiska delen behandlar teorin bakom marknadsplanering och den marknadsplans modell som det praktiska arbetet baserar sig på, och i den praktiska delen av arbetet görs en marknadsplan för Café Arken AB upp enligt den tidigare behandlade modellen.
Hur ingående en marknadsplan bör vara påverkas av företagets egna behov, i detta fall företagets storlek. Eftersom detta är ett litet företag kommer inte någon strikt marknadsplan att göras upp utan istället en allmän plan som baserar sig på förslag, idéer och riktlinjer för vad som kan göras för att marknadsföra och utveckla den existerande verksamheten.
The aim of this thesis is to develop a marketing plan for the SME company Café Arken AB, active in the tourism business in the archipelago of Vaasa, Finland. The thesis is based on theoretical references and already existing models used for developing a marketing plan. The thesis consists of a theoretical part, which presents the theoretical references for the project, and a practical part, in which the marketing plan is developed.
The comprehensiveness of the marketing plan is decided by the individual needs of the company, in this case the size of the company. Because the company in question is a small enterprise, the marketing plan developed in this thesis is not going to be a strict guideline, but rather a source of idea and inspiration for future developing of the company.