Tunnista ja kohtaa kaltoinkohdeltu lapsi : näkemyksiä kirjallisuudesta ja lastenkodin työntekijöiltä
Piittisjärvi, Jenna; Vihersaari, Aidi (2013)
Piittisjärvi, Jenna
Vihersaari, Aidi
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158715
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158715
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kaltoinkohdellun lapsen kohtaamiseen liittyviä asioita. Työ käsittelee lapsen kaltoinkohtelun tunnistamista, siihen puuttumista sekä sairaanhoitajan velvollisuuksia kaltoinkohtelun ilmetessä. Työhön on koottu asioita joita sairaanhoitajan tulee huomioda kaltoinkohdellun lapsen hoitotyössä, sekä haasteita jota puuttuminen voi teettää. Tässä työssä lapsella tarkoitetaan alle kouluikäistä lasta. Työn tavoitteena oli kirjallisuuden ja lastenkodin työntekijöiden näkemyksien avulla koota tietoa kaltoinkohdellun lapsen tunnistamiseen ja kohtaamiseen. Opinnäytetyö toteutettiin osana Ihmisen hyväksi- hanketta.
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin vastattiin kirjallisuuden ja puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Teemahaastatteluun osallistui kolme lastenkodissa työskentelevää sairaanhoitajaa. Aineisto analysoitiin kolmivaiheisella aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Kirjallisuudesta ilmeni, että sairaanhoitalla on merkittävä rooli lapsen kaltoinkohtelun tunnistamisessa ja siihen puuttumisessa ja sairaanhoitajan tulee aina muistaa kaltoinkohtelun mahdollisuus. Kaltoinkohtelu voi ilmetä fyysisenä ja psyykkisenä pahoinpitelynä, seksuaalisena hyväksikäyttönä sekä laiminlyöntinä, eri muotoja voi ilmetä myös samanaikaisesti. Sairaanhoitajan tulee tiedostaa lapsen kaltoinkohtelun tunnusmerkit ja riskitekijät, jotta kaltoinkohtelun tunnistaminen on mahdollista. Sairaanhoitajat tarvitsevat enemmän ohjeita kaltoinkohteluun puuttumisen toteuttamiseksi. Moniammatillinen yhteistyö korostuu kaltoinkohdellun lapsen hoitotyössä ja mahdollistaa kattavan näkemyksen lapsen parhaasta. Kaltoinkohteluun puuttuminen voi aiheuttaa haasteita ja eettisiä ongelmia.
Lastenkodin työntekijöiden näkemyksien mukaan kaltoinkohdeltu lapsi täytyy kohdata yksilönä ja hänet tulee huomioida kokonaisvaltaisesti. Lapsen vanhempien vanhemmuutta tulee arvioida, mutta heidät tulee kohdata neutraalisti. Kohdatessa vanhemmat tulee muistaa tilanteen mahdolliset vaaratekijät. Lastenkodin työntekijät painottivat lastensuojeluilmoituksen tekemisen tärkeyttä. Lastenkodin työntekijöiden näkemyksistä ja kirjallisuudesta saaduista tuloksista löytyi monia yhteneväisyyksiä.
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin vastattiin kirjallisuuden ja puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Teemahaastatteluun osallistui kolme lastenkodissa työskentelevää sairaanhoitajaa. Aineisto analysoitiin kolmivaiheisella aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Kirjallisuudesta ilmeni, että sairaanhoitalla on merkittävä rooli lapsen kaltoinkohtelun tunnistamisessa ja siihen puuttumisessa ja sairaanhoitajan tulee aina muistaa kaltoinkohtelun mahdollisuus. Kaltoinkohtelu voi ilmetä fyysisenä ja psyykkisenä pahoinpitelynä, seksuaalisena hyväksikäyttönä sekä laiminlyöntinä, eri muotoja voi ilmetä myös samanaikaisesti. Sairaanhoitajan tulee tiedostaa lapsen kaltoinkohtelun tunnusmerkit ja riskitekijät, jotta kaltoinkohtelun tunnistaminen on mahdollista. Sairaanhoitajat tarvitsevat enemmän ohjeita kaltoinkohteluun puuttumisen toteuttamiseksi. Moniammatillinen yhteistyö korostuu kaltoinkohdellun lapsen hoitotyössä ja mahdollistaa kattavan näkemyksen lapsen parhaasta. Kaltoinkohteluun puuttuminen voi aiheuttaa haasteita ja eettisiä ongelmia.
Lastenkodin työntekijöiden näkemyksien mukaan kaltoinkohdeltu lapsi täytyy kohdata yksilönä ja hänet tulee huomioida kokonaisvaltaisesti. Lapsen vanhempien vanhemmuutta tulee arvioida, mutta heidät tulee kohdata neutraalisti. Kohdatessa vanhemmat tulee muistaa tilanteen mahdolliset vaaratekijät. Lastenkodin työntekijät painottivat lastensuojeluilmoituksen tekemisen tärkeyttä. Lastenkodin työntekijöiden näkemyksistä ja kirjallisuudesta saaduista tuloksista löytyi monia yhteneväisyyksiä.