Lähiruoka; tuottajan ja kuluttajan kohtaaminen
Kankaanpää, Sonja (2013)
Kankaanpää, Sonja
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305168847
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305168847
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Yrityssalo Oy:n koordinoima SaloFood-hanke. SaloFood-hankkeen tarkoituksena on edistää lähialueiden lähiruokatuotteiden myyntiä. Työn keskeisenä tavoitteena oli selvittää SaloFoodissa mukana olevien lähiruokatuottajien näkemyksiä lähiruoasta sekä SaloFood-hankkeesta. Tuottajien näkemyksiä vertailtiin kuluttajien näkemyksiin lähiruoasta ja katsottiin kohtaavatko ajatukset.
Työ koostui teoriaosuudesta ja tuottajakyselyyn liittyvästä tutkimusosiosta. Teoriaosuudessa keskityin monialaisiin yrityksiin, lähiruoan määrittelemiseen ja kerroin lähiruoasta sekä kuluttajan että tuottajan näkökulmasta. Lisäksi kerroin lähiruoan jakelukanavista ja logistiikasta sekä lähiruokahankkeista. Tutkimusosiossa analysoitiin Salon seudulla toimiville lähiruokatuottajille tehtyä kyselyä. Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa tuottajien näkemyksiä lähiruoan tärkeimmistä ominaisuuksista, myynnistä eri jakelukanavissa, markkinoinnista, logistiikasta, tuottajien välisestä yhteistyöstä ja SaloFood-hankkeesta. Turun ammattikorkeakoulussa tehtiin vuonna 2011 opinnäytetyö, jonka osana tehtiin kysely salolaisille kuluttajille lähiruokaan liittyen. Omassa opinnäytetyössäni vertailen tekemääni tuottajakyselyä edellä mainittuun kuluttajakyselyyn.
Työn tuloksena selvisi, että tuottajat ja kuluttajat uskovat lähiruoan tulevaisuuteen. Tuottajat ovat halukkaita yhteistyöhön muiden saman alan toimijoiden kanssa. Yhteistyötä voitaisiinkin hyödyntää esimerkiksi logistiikan kehittämisessä tai lähiruokakaupan perustamisessa. Kyselyllä selvisi myös, että SaloFood-hanke koettiin hyödylliseksi ja moni tuottaja uskoi myynnin lisääntyneen hankkeen myötä. Lähiruokatuotteiden myyntiä edistäisi todennäköisesti niiden saaminen vähittäiskauppoihin. Lisäksi oman tilan ja omien tuotteiden näkyvyyttä voi lisätä panostamalla markkinointiin esimerkiksi lehtiartikkelien tai reseptien muodossa. Ruokapiirien ja sosiaalisen median tärkeää roolia lähiruoan menekin kohdalla ei myöskään sovi unohtaa.
Työ koostui teoriaosuudesta ja tuottajakyselyyn liittyvästä tutkimusosiosta. Teoriaosuudessa keskityin monialaisiin yrityksiin, lähiruoan määrittelemiseen ja kerroin lähiruoasta sekä kuluttajan että tuottajan näkökulmasta. Lisäksi kerroin lähiruoan jakelukanavista ja logistiikasta sekä lähiruokahankkeista. Tutkimusosiossa analysoitiin Salon seudulla toimiville lähiruokatuottajille tehtyä kyselyä. Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa tuottajien näkemyksiä lähiruoan tärkeimmistä ominaisuuksista, myynnistä eri jakelukanavissa, markkinoinnista, logistiikasta, tuottajien välisestä yhteistyöstä ja SaloFood-hankkeesta. Turun ammattikorkeakoulussa tehtiin vuonna 2011 opinnäytetyö, jonka osana tehtiin kysely salolaisille kuluttajille lähiruokaan liittyen. Omassa opinnäytetyössäni vertailen tekemääni tuottajakyselyä edellä mainittuun kuluttajakyselyyn.
Työn tuloksena selvisi, että tuottajat ja kuluttajat uskovat lähiruoan tulevaisuuteen. Tuottajat ovat halukkaita yhteistyöhön muiden saman alan toimijoiden kanssa. Yhteistyötä voitaisiinkin hyödyntää esimerkiksi logistiikan kehittämisessä tai lähiruokakaupan perustamisessa. Kyselyllä selvisi myös, että SaloFood-hanke koettiin hyödylliseksi ja moni tuottaja uskoi myynnin lisääntyneen hankkeen myötä. Lähiruokatuotteiden myyntiä edistäisi todennäköisesti niiden saaminen vähittäiskauppoihin. Lisäksi oman tilan ja omien tuotteiden näkyvyyttä voi lisätä panostamalla markkinointiin esimerkiksi lehtiartikkelien tai reseptien muodossa. Ruokapiirien ja sosiaalisen median tärkeää roolia lähiruoan menekin kohdalla ei myöskään sovi unohtaa.