Ryhmämuotoisen vertaistuen merkitys nuorille äideille : Kirjallisuuskatsaus
Rantanen, Noora; Lautamäki, Kati-Maria; Oksanen, Riikka (2013)
Rantanen, Noora
Lautamäki, Kati-Maria
Oksanen, Riikka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305168845
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305168845
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli 20–24-vuotiaiden nuorten äitien vertaistuen merkitys. Tavoitteena oli selvittää kirjallisuuden ja tutkimusten pohjalta millaista vertaistukea nuorille äideille on saatavilla, tutkia millaista vertaistukea he tarvitsevat ja millainen merkitys nuorille äideille suunnatulla vertaisryhmätoiminnalla heille on sekä pohtia, miten vertaistukiryhmätoimintaa tulisi tulevaisuudessa kehittää.
Tutkimusmenetelmänä tässä opinnäytetyössä käytettiin kirjallisuuskatsausta. Prosessin aluksi määriteltiin tutkimuskysymykset, jonka jälkeen tehtiin hakuja eri tietokantoihin. Tämän jälkeen aineiston analysoinnissa käytettiin menetelmänä teemoittelua. Lopulliseen analyysiin valikoitui yhteensä kahdeksan (8) tutkimusta tai artikkelia mukaanotto- ja poissulkukriteereiden avulla.
Keskeisimmiksi teemoiksi nousi ryhmän tai vertaisen antaman tuen merkitys, muu sosiaalinen tuki sekä vertaistuen sisältö. Tuloksista selvisi, että äidit kokevat vertaistuen hyvin merkitykselliseksi, vaikka ryhmään lähteminen koetaankin usein hankalaksi. Vaihtoehdon tähän ongelmaan tarjoaa internet keskustelupalstoineen, joissa vertaistuki on saatavilla mihin aikaan tahansa. Internetin suoman anonymiteetin suojissa keskustelun aiheet voivat olla hyvinkin syvällisiä. Internetin tarjoama tuki ei kuitenkaan korvaa kasvokkain tapahtuvaa vertaistukea.
Nuorille äideille suunnatusta vertaistuesta ei ole tarpeeksi tutkittua tietoa. Jatkossa tulisikin tutkia enemmän eri ikäryhmille suunnatun vertaisryhmätoiminnan merkitystä sekä perustaa nuorille äideille suunnattuja vertaisryhmiä.
Tutkimusmenetelmänä tässä opinnäytetyössä käytettiin kirjallisuuskatsausta. Prosessin aluksi määriteltiin tutkimuskysymykset, jonka jälkeen tehtiin hakuja eri tietokantoihin. Tämän jälkeen aineiston analysoinnissa käytettiin menetelmänä teemoittelua. Lopulliseen analyysiin valikoitui yhteensä kahdeksan (8) tutkimusta tai artikkelia mukaanotto- ja poissulkukriteereiden avulla.
Keskeisimmiksi teemoiksi nousi ryhmän tai vertaisen antaman tuen merkitys, muu sosiaalinen tuki sekä vertaistuen sisältö. Tuloksista selvisi, että äidit kokevat vertaistuen hyvin merkitykselliseksi, vaikka ryhmään lähteminen koetaankin usein hankalaksi. Vaihtoehdon tähän ongelmaan tarjoaa internet keskustelupalstoineen, joissa vertaistuki on saatavilla mihin aikaan tahansa. Internetin suoman anonymiteetin suojissa keskustelun aiheet voivat olla hyvinkin syvällisiä. Internetin tarjoama tuki ei kuitenkaan korvaa kasvokkain tapahtuvaa vertaistukea.
Nuorille äideille suunnatusta vertaistuesta ei ole tarpeeksi tutkittua tietoa. Jatkossa tulisikin tutkia enemmän eri ikäryhmille suunnatun vertaisryhmätoiminnan merkitystä sekä perustaa nuorille äideille suunnattuja vertaisryhmiä.