Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lastentarhanopettajien ja erityislastentarhanopettajien kokemuksia yhteistyöstä toimintaterapeuttien kanssa

Sivonen, Hanneriikka (2013)

 
Avaa tiedosto
Sivonen_Hanneriikka.pdf (1.888Mt)
Lataukset: 


Sivonen, Hanneriikka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148453
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Jyväskylän yhteistoiminta-alueen terveyskeskuksen (JYTE) lasten toimintaterapiayksikkö. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää lastentarhanopettajien ja eri rooleissa toimivien erityislastentarhanopettajien sekä toimintaterapeuttien välisen moniammatillisen yhteistyön muotoja, laatua, sujuvuutta sekä kehittämiskohteita.

Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidun, verkossa täytettävän kyselylomakkeen avulla. Koska tutkimuksessa yhdistyi kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia piirteitä, aineistoa analysoitiin vastausprosentteina sekä sisällönanalyysimenetelmän avulla. Tutkimukseen osallistui 34 päivähoidon työntekijää. Vastaajat tutkimukseen valikoituivat JYTEn lasten toimintaterapeuttien ja heidän kanssaan yhteistyössä olleiden Jyväskylän kaupungin päiväkotien perusteella.

Tutkimustuloksissa vastaajien kokemukset yhteistyöstä näyttäytyivät pääosin positiivisina, joskin tuloksista nousi selviä eroja lastentarhanopettajien ja eri rooleissa työskentelevien erityislastentarhanopettajien välillä. Yhteistyössä näkyi kuitenkin moniammatillisuuden piirteitä koulutustaustasta riippumatta. Tulokset osoittavat, että päivähoidon ja toimintaterapeutin välistä yhteistyötä pidettiin tärkeänä ja tarpeellisena ja siitä saatiin lisää varmuutta omaan työskentelyyn erityistä tukea tarvitsevan lapsen kanssa. Vastauksista nousi esille tarve molemminpuolisesta, tiiviimmästä osallistumisesta toisen asiantuntijaosapuolen työskentelyyn. Ajankäytölliset haasteet nousivat tuloksissa kuitenkin voimakkaasti esille. Vuorovaikutus- ja henkilötekijät, resurssit sekä kasvatuskumppanuus nousivat vastauksissa yhteistyön onnistumisen peruselementeiksi.

Päivähoito tulisi nähdä kiinteänä toimintaterapeutin yhteistyökumppanina ja päivähoitohenkilöstön asiantuntijuuden hyödyntäminen sekä sen näkyväksi tekeminen toimintaterapeuttien kanssa toteutetussa yhteistyössä olisi ensiarvoisen tärkeää. Yhteistyön laatua ja sisältöä tulisi edelleen kehittää.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste