Seostusyksikön parametrinen mallinnus
Airistola, Jesse (2013)
Airistola, Jesse
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305169076
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305169076
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Wärtsilä Finland Oy, PowerTech, R&D, Environmental Products & Technologies tarpeisiin. Ecotech suunnittelee laivoihin ja voimaloihin vaadittavia SCR- järjestelmiä.
Vuonna 2016 tammikuussa astuvat voimaan kansainvälisen merenkulkujärjestön (International Maritime Organization, IMO) määräämät uudet päästörajoitukset. Tier III-tason vaatimuksina on vähentää 80 % meriliikenteen päästöjä ja tällä hetkellä SCR -järjestelmät (Selective Catalystic Reducer) ovat ainoa keino millä päästään tähän tavoitteeseen. Kehitteillä on myös muita ratkaisuja esimerkiksi vaihtoehtoisia polttoaineita, joten tämä luo kovan kilpailun alalle. Kustannukset on pidettävä alhaisena ja toimituksen on oltava nopea, jotta kilpailuun pystytään vastaamaan.
Viime vuosina parametrinen mallinnus on kasvattanut suosiotaan rakennesuunnittelussa. Parametrinen 3D-malli toimii suunnittelijan apuna, jolla saadaan vähennettyä suunnittelussa käytettyä aikaa, joka puolestaan vähentää kustannuksia ja nopeuttaa toimituksia.
Seostusyksikkö on yksi Wärtsilän SCR- järjestelmään liitettävä kokonaisuus. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää seostusyksikön mallia kustannustehokkaaksi, ja tehdä siitä parametreilla toimiva 3D-malli nopeuttamaan suunnittelua. Toisena tavoitteena on myös tutkia kokoonpanon ja valmistuskuvien kloonaamista uusia projekteja varten. Suunnittelussa käytetään Siemensin NX 7.5- ja Teamcenter 8 ohjelmistoja. Opinnäytetyhön kuuluu myös ohjeistuksen laatiminen suunnittelijalle 3D-mallin toimintoihin. Opinnäytetyön tavoitteisiin päästiin, mutta kehitystä 3D-mallin kanssa jatketaan vielä uusien toimitusprojektien ohella.
Vuonna 2016 tammikuussa astuvat voimaan kansainvälisen merenkulkujärjestön (International Maritime Organization, IMO) määräämät uudet päästörajoitukset. Tier III-tason vaatimuksina on vähentää 80 % meriliikenteen päästöjä ja tällä hetkellä SCR -järjestelmät (Selective Catalystic Reducer) ovat ainoa keino millä päästään tähän tavoitteeseen. Kehitteillä on myös muita ratkaisuja esimerkiksi vaihtoehtoisia polttoaineita, joten tämä luo kovan kilpailun alalle. Kustannukset on pidettävä alhaisena ja toimituksen on oltava nopea, jotta kilpailuun pystytään vastaamaan.
Viime vuosina parametrinen mallinnus on kasvattanut suosiotaan rakennesuunnittelussa. Parametrinen 3D-malli toimii suunnittelijan apuna, jolla saadaan vähennettyä suunnittelussa käytettyä aikaa, joka puolestaan vähentää kustannuksia ja nopeuttaa toimituksia.
Seostusyksikkö on yksi Wärtsilän SCR- järjestelmään liitettävä kokonaisuus. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää seostusyksikön mallia kustannustehokkaaksi, ja tehdä siitä parametreilla toimiva 3D-malli nopeuttamaan suunnittelua. Toisena tavoitteena on myös tutkia kokoonpanon ja valmistuskuvien kloonaamista uusia projekteja varten. Suunnittelussa käytetään Siemensin NX 7.5- ja Teamcenter 8 ohjelmistoja. Opinnäytetyhön kuuluu myös ohjeistuksen laatiminen suunnittelijalle 3D-mallin toimintoihin. Opinnäytetyön tavoitteisiin päästiin, mutta kehitystä 3D-mallin kanssa jatketaan vielä uusien toimitusprojektien ohella.