Kodin remonttiprojektit hallintaan : case: Kuningaskuluttaja
Mutikainen, Henriikka (2013)
Mutikainen, Henriikka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158652
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158652
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa kuluttajien tietoisuutta lisäävä ohjeistus asuinhuoneistojen remontteja kohtaan Kuningaskuluttajan internet-sivustolle. Työn tavoitteena oli löytää yleisimpiä ongelmien aiheuttajia kotien remonteissa ja esittää ratkaisuja niiden ehkäisemiseksi. Työssä remontteja käsiteltiin projektinhallinnan näkökulmasta ja tekniseen toteutukseen ei otettu kantaa. Kirjallisen ohjeistuksen tueksi muodostettiin Excel-ohjelman avulla remonttiprojektin hallintaan uusia käytännön työkaluja, jotka liitettiin ohjeistukseen linkeiksi.
Opinnäytetyön teoria pohjautuu kirjalliseen aineistoon ja asiantuntijaluentoihin. Tietopohjan muodostamisen jälkeen tulokset koostettiin sisällönanalyysin avulla yhteen. Tuloksista tiivistettiin kuluttajan kannalta oleellisin tieto lopulliseen ohjeistukseen tiiviissä, selkeässä ja luettavassa muodossa. Lopputuotoksen työstämisessä käytettiin lisäksi taustakirjallisuutta verkkotekstien tuottamisesta.
Kirjallisuus osoittautui yksimieliseksi remonttiongelmien aiheuttajista ja niiden ehkäisemismahdollisuuksista. Yleisimpiä ongelmia ovat kustannusarvion ylittyminen, aikataulun venyminen, kuluttajan ja remontin tekijän väliset kiistat sekä erilaiset viestintäkatkokset. Yksinkertaisimmillaan onnistunut remonttiprojekti edellyttää tiedonetsintää, huolellista suunnittelua, projektin seurantaa, rehellisten urakoitsijoiden käyttämistä ja kirjallisia sopimuksia.
Remontit ovat joka vuosi Kuluttajaneuvontaan tulevien valitusten kolmen kärjessä. Tietoa remonteista on kuitenkin olemassa paljon ja laajasti, joten vika on muualla. Yksi työn johtopäätöksistä oli, että tieto on liian hajanaisesti osaamattoman kuluttajan näkökulmasta. Olemassa olevaa tietoa tulee soveltaa entistä kuluttajalähtöisempään muotoon esimerkiksi internet-sovellusten avulla. Opinnäytetyössä onnistuttiin soveltamaan tietoa kuluttajalähtöisempään muotoon remonttiprojektien näkökulmasta.
Opinnäytetyön teoria pohjautuu kirjalliseen aineistoon ja asiantuntijaluentoihin. Tietopohjan muodostamisen jälkeen tulokset koostettiin sisällönanalyysin avulla yhteen. Tuloksista tiivistettiin kuluttajan kannalta oleellisin tieto lopulliseen ohjeistukseen tiiviissä, selkeässä ja luettavassa muodossa. Lopputuotoksen työstämisessä käytettiin lisäksi taustakirjallisuutta verkkotekstien tuottamisesta.
Kirjallisuus osoittautui yksimieliseksi remonttiongelmien aiheuttajista ja niiden ehkäisemismahdollisuuksista. Yleisimpiä ongelmia ovat kustannusarvion ylittyminen, aikataulun venyminen, kuluttajan ja remontin tekijän väliset kiistat sekä erilaiset viestintäkatkokset. Yksinkertaisimmillaan onnistunut remonttiprojekti edellyttää tiedonetsintää, huolellista suunnittelua, projektin seurantaa, rehellisten urakoitsijoiden käyttämistä ja kirjallisia sopimuksia.
Remontit ovat joka vuosi Kuluttajaneuvontaan tulevien valitusten kolmen kärjessä. Tietoa remonteista on kuitenkin olemassa paljon ja laajasti, joten vika on muualla. Yksi työn johtopäätöksistä oli, että tieto on liian hajanaisesti osaamattoman kuluttajan näkökulmasta. Olemassa olevaa tietoa tulee soveltaa entistä kuluttajalähtöisempään muotoon esimerkiksi internet-sovellusten avulla. Opinnäytetyössä onnistuttiin soveltamaan tietoa kuluttajalähtöisempään muotoon remonttiprojektien näkökulmasta.