Intonaatiosta itään : Kertomus Šostakovitšin 4. kvarteton valmistamisesta
Tuhkanen, Oili; Roos, Tuomas (2013)
Tuhkanen, Oili
Roos, Tuomas
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179208
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179208
Tiivistelmä
Opinnäytteemme on projektikuvaus Šostakovitšin 4. kvarteton, D-duuri op. 83, valmistamisesta tutkintoon ja konserttiin Kaveet-kvartetin alttoviulistin ja sellistin näkökulmasta. Mietimme työssä, kuinka työstämme kappaletta mahdollisimman tehokkaasti ja mitä kaikkea teoksen valmiiksi saattamiseen sisältyy. Käytämme aineistona harjoituskauden aikana kirjoittamaamme päiväkirjaa, jossa suunnittelimme ja seurasimme harjoituksia säännöllisesti. Pohdintamme on myös peräisin omista kokemuksistamme ja opiskelun aikana kerääntyneestä tiedosta ja taidosta. Opinnäytetyömme edustaa tutkivaa työtä ja on kuvaus jo oppimistamme taidoista kvarteton valmistamisessa sekä pohdintaa, mitä kaikkea tulevaisuudessa pitää vielä kehittää matkalla kohti ammattimuusikkoutta.
Opinnäytetyö sisältää osiot Šostakovitšin ja neljännen kvarteton historiasta, pohdinnan prosessistamme teoksen parissa ja teoksen läpiharjoittelukatsauksen päiväkirjamerkintöjemme pohjalta sekä kvartettisoiton metodiosuuden. Lisäksi selvennämme käsitteet jousikvartetista ja -kvartetosta sekä tutkimuksen menetelmistä ja kerromme taustaa omasta kvartetistamme.
Päädyimme siihen johtopäätökseen, että harjoitusten kirjallinen seuraaminen edisti suunnittelua pitkällä aikavälillä ja siten sillä oli positiivisia vaikutuksia sekä harjoitustehokkuuteen että lopputulokseen. Tutkinnot ja konsertti menivät saamiemme arvioiden mukaan erinomaisesti ja olimme kaikki tyytyväisiä harjoituskauteemme.
Opinnäytetyö sisältää osiot Šostakovitšin ja neljännen kvarteton historiasta, pohdinnan prosessistamme teoksen parissa ja teoksen läpiharjoittelukatsauksen päiväkirjamerkintöjemme pohjalta sekä kvartettisoiton metodiosuuden. Lisäksi selvennämme käsitteet jousikvartetista ja -kvartetosta sekä tutkimuksen menetelmistä ja kerromme taustaa omasta kvartetistamme.
Päädyimme siihen johtopäätökseen, että harjoitusten kirjallinen seuraaminen edisti suunnittelua pitkällä aikavälillä ja siten sillä oli positiivisia vaikutuksia sekä harjoitustehokkuuteen että lopputulokseen. Tutkinnot ja konsertti menivät saamiemme arvioiden mukaan erinomaisesti ja olimme kaikki tyytyväisiä harjoituskauteemme.