"Pojkar tycker ju inte om dockor!" : - en kvalitativ undersökning av jämställdheten på daghem
Sundqvist, Milena (2013)
Sundqvist, Milena
Yrkeshögskolan Novia
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076798
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att studera jämställdheten på daghem. Jag vill i min undersökning få fram hur barnen påverkas av samhällets rådande könsnormer samt studera hur personalen upplever jämställdheten på daghemmen. Hur jämställdheten ser ut i praktiken är också en viktig aspekt i mitt arbete.
Teoridelen berör bl.a. de centrala begreppen kön och genus, skillnader mellan könen, normerna i vårt samhälle och Folkhälsans jämställdhetsprojekt, som har en central roll i mitt examensarbete. Den empiriska undersökningen utgjordes av två delar: I den första delen undersökte jag hur barn i 5-6-års ålder påverkas av könsnormer och den andra delen bestod av intervjuer tillsammans med barnens personal. I min undersökning deltog två daghem i en kommun i Österbotten.
Resultatet av undersökningen visade att barnen begränsas i sina lekar på grund av könsnormer. Personalen upplevde jämställdheten på daghemmen som god, men det framkom ändå att verksamheten på daghemmen många gånger är till förmån för flickorna. I och med bristen på män inom dagvården verkar det som om daghemsverksamheten tenderar att bli kvinnocentrerad. The purpose of this thesis is to study the gender equality at children's day care centers. My research aim to find out how children perceive the gender norms in our society and how the personnel at the day care centers experience the gender equality. Finally, I want to summarize how the gender equality within day care works on a day to day basis.
In the theoretical part I describe the two central concepts sex and gender, differences between the sexes, norms in our society and an equality project done by the Finnish organization Folkhälsan. Moreover, the project done by Folkhälsan plays a very important role in my thesis. The empirical research is divided into two parts: the first consisting of a survey carried out among 5-6-year-old children and the second part based on interviews with the personnel. Two day care centers in a municipality in the Ostrobothnia region participated in my research.
The results indicate that the children are restricted in their games, because of the gender norms in our society. The personnel at the day care centers experienced the gender equality as satisfactory, although my research showed that activities at the day care centers often favor girls. Due to the lack of male workers within day care, the activities tend to be female-oriented.
Teoridelen berör bl.a. de centrala begreppen kön och genus, skillnader mellan könen, normerna i vårt samhälle och Folkhälsans jämställdhetsprojekt, som har en central roll i mitt examensarbete. Den empiriska undersökningen utgjordes av två delar: I den första delen undersökte jag hur barn i 5-6-års ålder påverkas av könsnormer och den andra delen bestod av intervjuer tillsammans med barnens personal. I min undersökning deltog två daghem i en kommun i Österbotten.
Resultatet av undersökningen visade att barnen begränsas i sina lekar på grund av könsnormer. Personalen upplevde jämställdheten på daghemmen som god, men det framkom ändå att verksamheten på daghemmen många gånger är till förmån för flickorna. I och med bristen på män inom dagvården verkar det som om daghemsverksamheten tenderar att bli kvinnocentrerad.
In the theoretical part I describe the two central concepts sex and gender, differences between the sexes, norms in our society and an equality project done by the Finnish organization Folkhälsan. Moreover, the project done by Folkhälsan plays a very important role in my thesis. The empirical research is divided into two parts: the first consisting of a survey carried out among 5-6-year-old children and the second part based on interviews with the personnel. Two day care centers in a municipality in the Ostrobothnia region participated in my research.
The results indicate that the children are restricted in their games, because of the gender norms in our society. The personnel at the day care centers experienced the gender equality as satisfactory, although my research showed that activities at the day care centers often favor girls. Due to the lack of male workers within day care, the activities tend to be female-oriented.