Työssä jaksamisen tukeminen työterveyshoitajan tehtävänä
Vantaa, Johanna (2013)
Vantaa, Johanna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305199469
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305199469
Tiivistelmä
Työurien pidentäminen on puhuttanut valtakunnallisesti viime aikoina. Sairauspoissaolojen hallinta on yksi keino vaikuttaa tähän tavoitteeseen. Työikäisten työkykyongelmien tunnistaminen ja arviointi varhaisessa vaiheessa on työterveyshuollon päätehtävä yhteistyössä asiakastyöpaikkojen kanssa. Tämän kehittämistyönä toteutetun opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimintamalli työterveyshoitajille työssä kuormittuneen asiakkaan kohtaamiseen. Tarkoituksena on vähentää mielialasta johtuvia sairauspoissaolopäiviä varhaisella yhteistyöllä asiakastyöpaikan kanssa. Tarkoituksena oli lisäksi työterveyshoitajien osaamisen lisääminen yhteisölähtöisen kehittämisen avulla.
Tässä kehittämistyössä on piirteitä toimintatutkimuksesta ja tutkimuksellisesta kehittämisestä. Aineistoa tuotettiin reflektioryhmissä SWOT -analyysillä, käsitekartalla ja avoimella dialogilla. Ryhmiin kuuluivat Seinäjoen Työterveys -liikelaitoksen työterveyshoitajat ja työterveyspsykologi. SWOT -analyysin avulla selvitettiin työterveyshoitajien edellytyksiä kohdata työssä kuormittunut asiakas. Käsitekarttaan koottiin työssä kuormittumiseen johtavat syyt työterveyshoitajan näkökulmasta. Reflektioryhmissä keskusteltiin työterveyshoitajien käytännöistä kohdata työssä kuormittunut asiakas ja pohdittiin, miten työterveyshoitajat pystyvät parhaiten tukemaan kuormittuneen asiakkaan työssä jaksamista.
Tämän kehittämistyön perusteella ilmeni, että työn hallinnan tunteeseen vaikuttavat työssä tapahtuvat uudistukset työn vaatimusten ja tavoitteiden muuttuessa. Työn hallinta on työkyvyn edellytys. Ajanpuute oman työn pohtimiselle ja kehittämiselle vähentää ammatillista itsetuntoa ja vaarantaa työn hallinnan tunnetta. Muuttuva työelämä haastaa asiakastyöpaikkojen lisäksi työterveyshuollon kehittämään omia työmenetelmiään. Työterveyshoitajat kokevat keinonsa kohdata työssä kuormittunut asiakas riittämättömänä. Teorian ja kehittämistyöhön osallistuneiden työterveyshoitajien sekä työterveyspsykologin kokemusten tuloksena kehittyi toimintamalli kuormittuneen asiakkaan kohtaamiseen. Yhtenäisten käytäntöjen koetaan helpottavan työterveyshoitajan työtä ja lisäävän luottamusta omaan osaamiseen.
Tässä kehittämistyössä on piirteitä toimintatutkimuksesta ja tutkimuksellisesta kehittämisestä. Aineistoa tuotettiin reflektioryhmissä SWOT -analyysillä, käsitekartalla ja avoimella dialogilla. Ryhmiin kuuluivat Seinäjoen Työterveys -liikelaitoksen työterveyshoitajat ja työterveyspsykologi. SWOT -analyysin avulla selvitettiin työterveyshoitajien edellytyksiä kohdata työssä kuormittunut asiakas. Käsitekarttaan koottiin työssä kuormittumiseen johtavat syyt työterveyshoitajan näkökulmasta. Reflektioryhmissä keskusteltiin työterveyshoitajien käytännöistä kohdata työssä kuormittunut asiakas ja pohdittiin, miten työterveyshoitajat pystyvät parhaiten tukemaan kuormittuneen asiakkaan työssä jaksamista.
Tämän kehittämistyön perusteella ilmeni, että työn hallinnan tunteeseen vaikuttavat työssä tapahtuvat uudistukset työn vaatimusten ja tavoitteiden muuttuessa. Työn hallinta on työkyvyn edellytys. Ajanpuute oman työn pohtimiselle ja kehittämiselle vähentää ammatillista itsetuntoa ja vaarantaa työn hallinnan tunnetta. Muuttuva työelämä haastaa asiakastyöpaikkojen lisäksi työterveyshuollon kehittämään omia työmenetelmiään. Työterveyshoitajat kokevat keinonsa kohdata työssä kuormittunut asiakas riittämättömänä. Teorian ja kehittämistyöhön osallistuneiden työterveyshoitajien sekä työterveyspsykologin kokemusten tuloksena kehittyi toimintamalli kuormittuneen asiakkaan kohtaamiseen. Yhtenäisten käytäntöjen koetaan helpottavan työterveyshoitajan työtä ja lisäävän luottamusta omaan osaamiseen.