Näytä suppeat kuvailutiedot

E-kirjapalvelujen käytettävyys kirjastoissa ja kirjakaupoissa

Lehtola, Maija (2013)

dc.contributor.authorLehtola, Maija
dc.date.accessioned2013-05-20T12:26:27Z
dc.date.available2013-05-20T12:26:27Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-201305209529
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/59391
dc.description.abstractOpinnäytteessä tutkitaan e-kirjapalvelujen käytettävyyttä yleisissä kirjastoissa ja kirjakaupoissa. E-kirjapalvelut ovat palveluja, joiden kautta asiakkaille tarjotaan e-kirjoja kirjastoissa ja kirjakaupoissa. Opinnäyte toteutettiin Kansalliskirjaston toimeksiannosta. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia palvelut ovat käytettävyydeltään, ja löytyykö kirjakauppojen palveluista ominaisuuksia, joita voisi käyttää kirjastopalvelujen kehittämisessä. Tutkittavia kirjastopalveluja olivat yhdysvaltalainen OverDrive, suomalainen Ellibs ja testausvaiheessa oleva suomalainen Ebib. Kirjakaupoista tutkimuksessa olivat mukana DigiAnttila, Elisa Kirja ja Suomalainen kirjakauppa. Käytettävyyttä tutkittiin käytettävyystestauksen menetelmien avulla. Tutkimusta varten kerättiin tietoa toteuttamalla käytettävyystestaus, johon osallistui 11 kirjasto- ja tietopalvelualan opiskelijaa. Tutkimuksessa testaajat suorittivat kirjastojen ja kirjakauppojen e-kirjapalveluissa palvelujen normaalia käyttöä muistuttavia tehtäviä. Testauksen aikana testaajat arvioivat palvelujen käytettävyyttä heille annetun kyselylomakkeen avulla. Lisäksi testaajilta kysyttiin asenteita ja käyttöhalukkuutta e-kirjoja ja e-kirjapalveluja kohtaan. Käytettävyystestauksessa ei ilmennyt merkittäviä eroja kirjakauppojen ja kirjastopalvelujen käytettävyydessä. Eniten käytettävyysongelmia ilmeni palvelujen hakutoiminnoissa sekä kirjojen palauttamisessa Adobe Digital Editions –ohjelmiston kautta. Palveluissa pidettiin eniten erilaisista kirjojen selaamisen mahdollistavista ominaisuuksista. Testauksen jälkeen suurin osa testaajista suhtautui e-kirjapalveluihin positiivisesti ja ilmaisi mahdollisen käyttöhalukkuutensa tulevaisuudessa. Käytön edellytykseksi nähtiin kuitenkin e-kirjavalikoimien laajeneminen, e-kirjojen hintatason aleneminen sekä sopivat lukemiseen käytettävät kannettavat laitteet.fi
dc.description.abstractThis thesis explores the usability of e-book services in Finnish public libraries and bookstores. E-book services are used for relaying e-books to customers in libraries and bookstores. The thesis was conducted in collaboration with The National Library of Finland. The objective of the thesis is to study the usability of e-book services in libraries and bookstores, and whether the services in bookstores have features that could be used in order to develop e-book services in libraries. The library services that are examined in this study are OverDrive, Ellibs and Ebib. The bookstores that are examined are DigiAnttila, Elisa Kirja and Suomalainen kirjakauppa. Usability of e-book services is studied with the methods of usability testing. Data was collected by conducting a usability test. 11 students of library and information services participated in the test. During the usability testing, the participants were given tasks that simulate typical use of the services. The participants were given a survey which they used to assess the usability of the tested services. The survey also included questions about the participants' attitudes towards e-books and e-book services. The usability testing did not reveal significant differences in the usability of e-book services in libraries and bookstores. Most problems occurred within the search functions in different services, and with returning the books to the library via Adobe Digital Editions software. The users were the most pleased with different book browsing functions across the services. After the usability testing, most participants had positive attitudes towards e-book services. It was also expressed that the usage of e-books might increase with the growth of e-book selection, decrease of prices and access to suitable mobile reading devices.en
dc.language.isofin
dc.publisherTurun ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleE-kirjapalvelujen käytettävyys kirjastoissa ja kirjakaupoissafi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/99
dc.organizationTurun ammattikorkeakoulu
dc.subject.ysasähkökirjat
dc.subject.ysadigitaaliset kirjastot
dc.subject.ysayleiset kirjastot
dc.subject.ysakirjakaupat
dc.subject.ysakäytettävyys
dc.contributor.organizationTurun ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordsähkökirjat
dc.subject.keyworde-kirjat
dc.subject.keyworddigitaaliset kirjastot
dc.subject.keywordkirjakaupat
dc.subject.keywordkäytettävyys
dc.subject.degreeprogramfi=Kirjasto- ja informaatiopalvelut|sv=Biblioteks- och informationstjänster|en=Library and Information Services|
dc.subject.disciplineKirjasto- ja tietopalvelun koulutusohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot