Erityistä tukea tarvitsevan oppilaan siirtymävaihe perusopetuksesta jatko-opintoihin
Hakamäki, Bibi (2007)
Hakamäki, Bibi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2007
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200809113056
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200809113056
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata erityistä tukea tarvitsevan oppilaan siirtymistä perusopetuksesta ammatilliseen opetukseen. Tutkimuksen kohteena olivat yhden oppilaan ja hänen perheensä kokemukset. Tutkimus toteutui pitkittäistutkimuksena siirtymävaiheen aikana. Tutkimuksen tuotoksena on heidän kokemuksensa siirtymävaiheesta ja tietoa mahdollisista kehittämistarpeista. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla oppilasta ja perhettä sekä lähettävän tahon että vastaanottavan tahon opettajaa. Oppilaan ja perheen avoimilla haastatteluilla saatiin kokonaisvaltainen kokemus siirtymävaiheesta. Opettajien teemahaastattelujen aineistolla täydennettiin tietoja. Haastattelutilanteissa yhtenä keskeisenä teemana oli millaisin tukitoimin siirtymävaihe on toteutunut. Siirtymävaiheen keskeinen asia on informaation kulku kaikkien toimijoiden sekä oppilaan että perheen ja koulujen kesken. Se luo pohjan onnistuneelle siirtymävaiheelle ja varmistaa ettei oppilas jää missään vaiheessa ilman tarvittavaa tukea ja ohjausta. Aiemmissa tutkimuksissa on todettu yhteistyön ja tiedonkulun riittämättömyys siirtymävaiheessa, mikä on todettavissa myös tämän tutkimuksen yhdeksi tärkeäksi tulokseksi.