Kestävä kehitys Valtion taidemuseossa asiakkaan näkökulmasta
Sonninen, Elina (2013)
Sonninen, Elina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158660
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158660
Tiivistelmä
Valtion Taidemuseo on Suomen suurin taidemuseo-organisaatio ja kansallinen kulttuurilaitos jonka toimipisteisiin kuuluu Ateneumin taidemuseo, nykytaiteen museo Kiasma, Sinebrychoffin taidemuseo ja Kuvataiteen keskusarkisto. Tämän organisaation henkilöstö koostuu 270 työntekijästä. Valtion taidemuseo on opetusministeriön alla toimiva organisaatio. 
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää asiakkaiden yleistä mielipidettä Valtion taidemuseon vastuullisuudesta. Alatavoitteina on kyselyn avulla tutkia miten tärkeitä erilaiset kestävän kehitykset toiminnot ovat asiakkaille, minkälaisia yhteistyökumppaneita pidetään vastuullisesti sopivina Valtion taidemuseolle sekä analysoida minkälaisena asiakkaat näkevät kestävän museovierailun. Viimeinen alatavoite koskee vierailijoiden mielipidettä Valtion taidemuseon tulevaisuuden lähestymistavasta kestävään kehitykseen.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu vastuulliseen liiketoimintaan liittyvään kirjallisuuteen ja internetlähteisiin. Tietoperustan ensimmäinen osuus käsittelee vastuullisuuteen liittyvää käsitteistöä. Toisessa pääluvussa tarkastellaan vastuullisuutta strategisesta näkökulmasta. Tämän jälkeen syvennytään museomaailman käytäntöihin kestävään kehitykseen liittyen.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin survey- kysely ja tutkimus toteutettiin huhtikuun alussa 2013 Sinebrychoffin taidemuseossa. Kysely suoritettiin iPadilla 51 museovierailijalle. Kyselyn tulokset analysoitiin Webropol- ohjelman, Microsoft Office Excelin ja ristiintaulukoinnin avulla.
Tulosten perusteella Sinebrychoffin taidemuseon kestävää kehitystä pidetään tärkeänä ja sillä on merkitystä asiakkaille. Kestävän kehityksen toiminnoista tärkeimpänä pidettiin yhteistyön tekemistä vastuullisten yhteistyökumppaneiden kanssa. Asiakkaat myös suosivat jatkuvaa kestävän kehityksen suunnitelmaa tulevaisuudessa. 
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää asiakkaiden yleistä mielipidettä Valtion taidemuseon vastuullisuudesta. Alatavoitteina on kyselyn avulla tutkia miten tärkeitä erilaiset kestävän kehitykset toiminnot ovat asiakkaille, minkälaisia yhteistyökumppaneita pidetään vastuullisesti sopivina Valtion taidemuseolle sekä analysoida minkälaisena asiakkaat näkevät kestävän museovierailun. Viimeinen alatavoite koskee vierailijoiden mielipidettä Valtion taidemuseon tulevaisuuden lähestymistavasta kestävään kehitykseen.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu vastuulliseen liiketoimintaan liittyvään kirjallisuuteen ja internetlähteisiin. Tietoperustan ensimmäinen osuus käsittelee vastuullisuuteen liittyvää käsitteistöä. Toisessa pääluvussa tarkastellaan vastuullisuutta strategisesta näkökulmasta. Tämän jälkeen syvennytään museomaailman käytäntöihin kestävään kehitykseen liittyen.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin survey- kysely ja tutkimus toteutettiin huhtikuun alussa 2013 Sinebrychoffin taidemuseossa. Kysely suoritettiin iPadilla 51 museovierailijalle. Kyselyn tulokset analysoitiin Webropol- ohjelman, Microsoft Office Excelin ja ristiintaulukoinnin avulla.
Tulosten perusteella Sinebrychoffin taidemuseon kestävää kehitystä pidetään tärkeänä ja sillä on merkitystä asiakkaille. Kestävän kehityksen toiminnoista tärkeimpänä pidettiin yhteistyön tekemistä vastuullisten yhteistyökumppaneiden kanssa. Asiakkaat myös suosivat jatkuvaa kestävän kehityksen suunnitelmaa tulevaisuudessa.
