Hankintaprosessin kehittäminen : Case: Konserni X
Mäenpää, Hille (2013)
Mäenpää, Hille
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209708
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten Konserni X:n hankintaprosessia voitaisiin kehittää. Työn toimeksiantajana toimii Konserni X. Taustateoriana kuvaillaan hankintatoimea, ostoprosessia sekä sähköistä taloushallintoa. Lisäksi työssä kuvaillaan konsernin hankintatoimen ja ostolaskutuksen nykytilaa.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Haastattelun avulla selvitettiin konsernin työntekijöiden mielipiteitä hankintaprosessista sekä hankintaohjelman käytöstä, miten he kokivat prosessin nykytilan ja millaisia kehitysehdotuksia heillä olisi prosessin parantamiseksi. Tarkoituksena oli myös kartoittaa prosessin ongelmakohtia.
Tutkimuksen mukaan tärkeimpänä asiana prosessin sujuvuudessa pidettiin sitä, että konsernin yleistä hankintaohjeistusta noudatetaan ja kaikki kirjaukset tehdään ohjelman kautta. Näin ostaminen pysyy hallittuna ja prosessi tehokkaana. Suurimpina haasteina prosessissa mainittiin uusien tilaajien aktivoiminen ohjelman käyttöön sekä täsmäämisongelmat tilauksen ja laskun välillä. Lisäksi korostettiin huolellisuutta hankinnan tilausvaiheessa. Kun tilaus tehdään huolellisesti, helpottaa se hankinnan käsittelyä laskutusvaiheessa.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Haastattelun avulla selvitettiin konsernin työntekijöiden mielipiteitä hankintaprosessista sekä hankintaohjelman käytöstä, miten he kokivat prosessin nykytilan ja millaisia kehitysehdotuksia heillä olisi prosessin parantamiseksi. Tarkoituksena oli myös kartoittaa prosessin ongelmakohtia.
Tutkimuksen mukaan tärkeimpänä asiana prosessin sujuvuudessa pidettiin sitä, että konsernin yleistä hankintaohjeistusta noudatetaan ja kaikki kirjaukset tehdään ohjelman kautta. Näin ostaminen pysyy hallittuna ja prosessi tehokkaana. Suurimpina haasteina prosessissa mainittiin uusien tilaajien aktivoiminen ohjelman käyttöön sekä täsmäämisongelmat tilauksen ja laskun välillä. Lisäksi korostettiin huolellisuutta hankinnan tilausvaiheessa. Kun tilaus tehdään huolellisesti, helpottaa se hankinnan käsittelyä laskutusvaiheessa.