Egenvård hos lågstadieelever : en studie om lågstadieelevers kunskaper om egenvård vid små skavanker och fökylningar. Utvecklingsarbete: Egenvård för lågstadieelever : ett föreläsningsunderlag för skolhälsovårdare.
Snellman, Linda (2013)
Snellman, Linda
Yrkeshögskolan Novia
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209758
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209758
Tiivistelmä
Examensarbete:
Syftet med studien är att få en bild av lågstadieelevers egenvård i årskurs 4 - 6 i en skola i svenska Österbotten. Studiens teoretiska referensram är vårdvetenskaplig. Datainsamlingen sker genom temainterjuver med lågstadieelever. Intervjumaterialet analyseras med kvalitativ innehållsanalys och tolkas mot den teoretiska referensramen, den teoretiska bakgrunden och de tidigare forskningarna. Dorothea Orems antaganden om egenvård samt Katie Erikssons teori om naturlig vård står för den teoretiska referensramen.
I studiens resultatet framkommer att barn i lågstadiet har en positiv syn på egenvård och utför egenvård enligt egen förmåga. När deras kunskaper om egenvård inte räcker till söker de stöd och hjälp av föräldrar, lärare och skolhälsovårdare. Eleverna påpekar inte att de söker stöd om egenvård av sina vänner men de utför gärna egenvårdsaktiviteter för varandra om en vän t.ex. har fallit och stött sig. Enligt studiens resultat har elever i årskurs 4 - 6 inte omfattande kunskaper om egenvård och de har inte fått någon undervisning om egenvård om de inte själva frågat efter det.
Utvecklingsarbete:
Syftet med detta utvecklingsarbete är att förmedla relevant information om egenvård vid små skavanker och förkylningar till elever i lågstadiet. Utvecklingsarbetet är en fort-sättning på respondentens examensarbete som är en beställning från skolhälsovården i en skola i Österbotten. För att förmedla information om egenvård gjordes ett föreläsningsunderlag för en undervisningssekvens som skolhälsovårdare kan utgå ifrån vid undervisning om egenvård. Resultatet från examensarbetet ”Egenvård hos lågstadie-elever – en studie om elevers kunskaper om egenvård vid små skavanker och förkylningar” används som grund för utvecklingsarbetet.
Undervisningssekvensen kan användas som utgångspunkt vid undervisning om egenvård och planeras för att i framtiden hållas av skolhälsovårdare på exempelvis hälsokunskapstimmar. Målgruppen har tagits i beaktande och föreläsningsunderlaget fokuserar på edukandanalysen. Bachelor´s thesis:
The purpose of the study is to get a style of elementary school students’ self-care in grades 4-6 in a school in Ostrobothnia. The study's theoretical framework is caring science. Data collection is done by thematic interviews with pupils in an elementary school in Ostrobothnia. The interviews were analyzed using qualitative content analysis in relation to the theoretical frame of reference, the theoretical background and previous researches. Dorothea Orem’s hypotheses about self-care and Katie Eriksson's theory of natural care are the base for the theoretical frame of reference.
The study result shows that children in elementary school have a positive view of self-care and perform self-care according to their own ability. When their knowledge of self-care is not sufficient, they seek the support and assistance from parents, teachers and school nurses. The students pointed out that they are not seeking support on self-care from their friends, but they perform like self-care activities for each other if ex. a friend have fallen and get hurt. According to the results of the study, students in grades 4-6 are not extensive knowledge of self-care and they have not received any instruction on self-care if they do not ask for it.
Development work:
The aim of this expert knowledge is to provide relevant information on self-care for small injuries and colds to students in elementary school. This expert knowledge is a continuation of the respondent's thesis and it is written by demand of the school health services in a school in Ostrobothnia. Conveying this information was the basis for a teaching sequence that school nurses or teachers can use in the teaching of self-care. The results of the thesis "Self-care of elementary school students - a study of students' knowledge of self-care for small flaws and colds" are used as the basis for this expert knowledge.
The teaching sequence can be used as a basis for education about self-care and planned in the future to be kept by the school nurse on e.g. lessons in health education. The target group has been taken into account and lecture focuses on the analysis of students.
Syftet med studien är att få en bild av lågstadieelevers egenvård i årskurs 4 - 6 i en skola i svenska Österbotten. Studiens teoretiska referensram är vårdvetenskaplig. Datainsamlingen sker genom temainterjuver med lågstadieelever. Intervjumaterialet analyseras med kvalitativ innehållsanalys och tolkas mot den teoretiska referensramen, den teoretiska bakgrunden och de tidigare forskningarna. Dorothea Orems antaganden om egenvård samt Katie Erikssons teori om naturlig vård står för den teoretiska referensramen.
I studiens resultatet framkommer att barn i lågstadiet har en positiv syn på egenvård och utför egenvård enligt egen förmåga. När deras kunskaper om egenvård inte räcker till söker de stöd och hjälp av föräldrar, lärare och skolhälsovårdare. Eleverna påpekar inte att de söker stöd om egenvård av sina vänner men de utför gärna egenvårdsaktiviteter för varandra om en vän t.ex. har fallit och stött sig. Enligt studiens resultat har elever i årskurs 4 - 6 inte omfattande kunskaper om egenvård och de har inte fått någon undervisning om egenvård om de inte själva frågat efter det.
Utvecklingsarbete:
Syftet med detta utvecklingsarbete är att förmedla relevant information om egenvård vid små skavanker och förkylningar till elever i lågstadiet. Utvecklingsarbetet är en fort-sättning på respondentens examensarbete som är en beställning från skolhälsovården i en skola i Österbotten. För att förmedla information om egenvård gjordes ett föreläsningsunderlag för en undervisningssekvens som skolhälsovårdare kan utgå ifrån vid undervisning om egenvård. Resultatet från examensarbetet ”Egenvård hos lågstadie-elever – en studie om elevers kunskaper om egenvård vid små skavanker och förkylningar” används som grund för utvecklingsarbetet.
Undervisningssekvensen kan användas som utgångspunkt vid undervisning om egenvård och planeras för att i framtiden hållas av skolhälsovårdare på exempelvis hälsokunskapstimmar. Målgruppen har tagits i beaktande och föreläsningsunderlaget fokuserar på edukandanalysen.
The purpose of the study is to get a style of elementary school students’ self-care in grades 4-6 in a school in Ostrobothnia. The study's theoretical framework is caring science. Data collection is done by thematic interviews with pupils in an elementary school in Ostrobothnia. The interviews were analyzed using qualitative content analysis in relation to the theoretical frame of reference, the theoretical background and previous researches. Dorothea Orem’s hypotheses about self-care and Katie Eriksson's theory of natural care are the base for the theoretical frame of reference.
The study result shows that children in elementary school have a positive view of self-care and perform self-care according to their own ability. When their knowledge of self-care is not sufficient, they seek the support and assistance from parents, teachers and school nurses. The students pointed out that they are not seeking support on self-care from their friends, but they perform like self-care activities for each other if ex. a friend have fallen and get hurt. According to the results of the study, students in grades 4-6 are not extensive knowledge of self-care and they have not received any instruction on self-care if they do not ask for it.
Development work:
The aim of this expert knowledge is to provide relevant information on self-care for small injuries and colds to students in elementary school. This expert knowledge is a continuation of the respondent's thesis and it is written by demand of the school health services in a school in Ostrobothnia. Conveying this information was the basis for a teaching sequence that school nurses or teachers can use in the teaching of self-care. The results of the thesis "Self-care of elementary school students - a study of students' knowledge of self-care for small flaws and colds" are used as the basis for this expert knowledge.
The teaching sequence can be used as a basis for education about self-care and planned in the future to be kept by the school nurse on e.g. lessons in health education. The target group has been taken into account and lecture focuses on the analysis of students.