Kauppakaupunki Ylivieska markkinoinnillisena tuotteena
Häivälä, Sanna (2013)
Häivälä, Sanna
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158778
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella kauppakaupunki Ylivieskaa markkinoinnillisena tuotteena. Kaupungin systemaattista markkinointia ollaan vasta aloittelemassa, joten ajankohta tutkimuksen tekemiseen oli sopiva. Näkökulma rajattiin tarkastelemaan markkinointia kaupallisesta näkökulmasta, sillä Ylivieskassa on vahvaa kaupan alan osaamista ja kaupunki on äskettäin nimetty valtakunnalliseksi päämarkkina-alueeksi. Työn toimeksiantajana oli Ylivieskan Seutukuntayhdistys ry:n YLIVETO-hanke (Vetovoimainen Ylivieskan seutu).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten ja millä keinoin Ylivieskaa kauppakaupunkina kannattaisi markkinoida. Työn teoriaosuus koostui markkinoinnin teorioista, joista tässä työssä sovellettiin 4P- ja 3P-mallia. Uutena asiana teoriaosiossa esiteltiin paikkamarkkinointia, joka sopii hyvin kaupunkien markkinointiin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää ja aineistoa kerättiin teemahaastattelujen avulla. Haastateltavia asiantuntijoita oli kahdeksan.
Tutkimus osoitti, että kauppakaupunki Ylivieskan systemaattista markkinointia on mahdollista toteuttaa ja sen aloittamista on alueella odotettu. Saavutettavuus nähtiin hyvänä ja parhaiksi markkinointiviestinnän keinoiksi koettiin erilaiset tapahtumat ja ystävällinen asiakaspalvelu kaikkialla paikkakunnalla. Keskustan ja Savarin alueiden välisiä eroavaisuuksia ajateltiin olevan erityisesti toimintaympäristön vetovoimaisuudessa ja osittain myös liikepaikkojen hinnassa. Asiakaspalveluhenkilöstön osaaminen ja ammattitaito sekä palveluprosessien loppuun vieminen koettiin tärkeäksi. Kaikki haastateltavat korostivat yhteistyön voimaa kaupungin markkinoinnissa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten ja millä keinoin Ylivieskaa kauppakaupunkina kannattaisi markkinoida. Työn teoriaosuus koostui markkinoinnin teorioista, joista tässä työssä sovellettiin 4P- ja 3P-mallia. Uutena asiana teoriaosiossa esiteltiin paikkamarkkinointia, joka sopii hyvin kaupunkien markkinointiin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää ja aineistoa kerättiin teemahaastattelujen avulla. Haastateltavia asiantuntijoita oli kahdeksan.
Tutkimus osoitti, että kauppakaupunki Ylivieskan systemaattista markkinointia on mahdollista toteuttaa ja sen aloittamista on alueella odotettu. Saavutettavuus nähtiin hyvänä ja parhaiksi markkinointiviestinnän keinoiksi koettiin erilaiset tapahtumat ja ystävällinen asiakaspalvelu kaikkialla paikkakunnalla. Keskustan ja Savarin alueiden välisiä eroavaisuuksia ajateltiin olevan erityisesti toimintaympäristön vetovoimaisuudessa ja osittain myös liikepaikkojen hinnassa. Asiakaspalveluhenkilöstön osaaminen ja ammattitaito sekä palveluprosessien loppuun vieminen koettiin tärkeäksi. Kaikki haastateltavat korostivat yhteistyön voimaa kaupungin markkinoinnissa.