KOHTI RIKOKSETONTA ELÄMÄÄ : Tutkimus hyvin onnistuneista asiakassuhteista ja rikollisuudesta irtatutumisesta ehdonalaisesti vapautuneiden valvontatyössä
Puranen, Hanna-Riina (2013)
Puranen, Hanna-Riina
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179333
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena olivat hyvin onnistuneet asiakassuhteet ehdonalaisesti vapautuneiden valvontatyössä Rikosseuraamuslaitoksen Helsingin yhdyskuntaseuraamustoimistossa. Tutkimuksessa onnistuneiksi määriteltiin sellaiset asiakassuhteet, joissa oli sekä työntekijän että asiakkaan oman arvion mukaan tapahtunut voimaantumista ja siirtymistä kohti rikoksetonta elämää.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä tekijöitä sekä asiakkaan että työntekijän kokemaan onnistuneeseen asiakassuhteeseen liittyy. Lisäksi tarkasteltiin niitä tekijöitä, jotka edistävät asiakkaan voimaantumista ja rikollisuudesta irtautumista. Tavoitteena oli myös tutkimuksen avulla tehdä näkyväksi yhdyskuntaseuraamustoimistojen työntekijöiden työtä sekä tuoda kuuluville asiakkaan ääntä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään Rikosseuraamuslaitoksen tehtäviä sekä ehdonalaisesti vapautuneiden valvontatyötä. Tutkimuksen keskeisiä käsitteitä ovat onnistunut asiakassuhde, voimaantuminen ja rikollisuudesta irtautuminen.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen. Tutkimusaineistona olivat 9 asiakkaan ja 3 työntekijän teemahaastattelua. Haastattelut analysoitiin käyttämällä apuna teemoittelua.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että sekä asiakkaan että työntekijän tulkitsemaan onnistuneeseen asiakassuhteeseen liittyviä asioita ovat ennen kaikkea toimiva vuorovaikutus, inhimillisyys, luottamus, avoimuus ja rehellisyys sekä tuen ja kontrollin onnistunut yhteensovittaminen.
Tutkimustulosten mukaan asiakkaan voimaantumista ja rikollisuudesta irtautumista edistäviä tekijöitä ovat ennen kaikkea asiakkaan oma motivaatio ja halu irrottautua rikollisesta elämästä. Merkitystä on myös päihteistä eroon pääsemisellä, rikoksiin kyllästymisellä, ajattelutavan muutoksella sekä joillakin ulkoisilla tekijöillä, kuten sosiaalisilla suhteilla ja mielekkäällä tekemisellä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä tekijöitä sekä asiakkaan että työntekijän kokemaan onnistuneeseen asiakassuhteeseen liittyy. Lisäksi tarkasteltiin niitä tekijöitä, jotka edistävät asiakkaan voimaantumista ja rikollisuudesta irtautumista. Tavoitteena oli myös tutkimuksen avulla tehdä näkyväksi yhdyskuntaseuraamustoimistojen työntekijöiden työtä sekä tuoda kuuluville asiakkaan ääntä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään Rikosseuraamuslaitoksen tehtäviä sekä ehdonalaisesti vapautuneiden valvontatyötä. Tutkimuksen keskeisiä käsitteitä ovat onnistunut asiakassuhde, voimaantuminen ja rikollisuudesta irtautuminen.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen. Tutkimusaineistona olivat 9 asiakkaan ja 3 työntekijän teemahaastattelua. Haastattelut analysoitiin käyttämällä apuna teemoittelua.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että sekä asiakkaan että työntekijän tulkitsemaan onnistuneeseen asiakassuhteeseen liittyviä asioita ovat ennen kaikkea toimiva vuorovaikutus, inhimillisyys, luottamus, avoimuus ja rehellisyys sekä tuen ja kontrollin onnistunut yhteensovittaminen.
Tutkimustulosten mukaan asiakkaan voimaantumista ja rikollisuudesta irtautumista edistäviä tekijöitä ovat ennen kaikkea asiakkaan oma motivaatio ja halu irrottautua rikollisesta elämästä. Merkitystä on myös päihteistä eroon pääsemisellä, rikoksiin kyllästymisellä, ajattelutavan muutoksella sekä joillakin ulkoisilla tekijöillä, kuten sosiaalisilla suhteilla ja mielekkäällä tekemisellä.