VÄHITTÄISKAUPAN PERUSTAMINEN VENÄJÄLLE. : Case: Halpa-Hallin mahdollisen myymälän perustaminen Petroskoihin
Stivkina, Nadezda (2013)
Stivkina, Nadezda
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305199436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305199436
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda tietopaketti Venäjällä kauppaa aloittavalle suomalaisyritykselle. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä Petroskoissa markkinatutkimus vähittäiskaupan näkökulmasta. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Kokkolan Halpa-Halli Oy:lle. Halpa-Halli on nopeasti kasvava suomalainen yritys, ja kansainvälistyminen on olennainen osa kasvavan yrityksen strategiaa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa selviteltiin kansainvälistymisen riskejä ja edellytyksiä. Lisäksi kuvattiin kansainvälisiä operaatiomuotoja ja kansainvälisen markkinoinnin suunnitteluvaiheita. Teoreettisessa osuudessa tarkasteltiin Venäjää yleisesti, Venäjän taloutta ja sen ongelmia, suomalais-venäläisiä kauppasuhteita ja Venäjän businesskulttuuria. Toimintaympäristönä Venäjä on haastava, mutta se on tärkeä vientimaa suomalaisille yrityksille.
Opinnäytetyön tutkimus koostui kolmesta eri analyysista. PEST-analyysi kuvasi Petroskoin toimintaympäristöä. Kilpailija-analyysi esitti Petroskoissa kaupan alalla toimivia kilpailijoita. Kysyntä-analyysi oli suoritettu kyselytutkimuksella. Markkinatutkimuksen avulla saatiin tietoja vain Petroskoin markkinoista. Venäjä on pinta-alaltaan maailman suurin valtio, siksi Petroskoissa suoritettu tutkimus ei anna tarvittavia tietoja muista Venäjän markkinoista, sillä ne ovat ympäristöltään ja ominaisuuksiltaan täysin erilaisia.
Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin hyvin. Tutkimustulokset ovat kuitenkin ainoastaan suuntaa antavia. Petroskoi on Karjalan tasavallan pääkaupunki, ja se on tärkeä teollisuuden, koulutuksen ja kulttuurin keskus. Petroskoi on kiinnostava kohdemarkkina suomalaisille kauppayrityksille. nPetroskoissa on kova kilpailu kaupan alalla, mutta kyselytutkimuksen mukaan voitiin päätellä, että petroskoilaisia kiinnostaisi suomalainen myymälä Petroskoissa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa selviteltiin kansainvälistymisen riskejä ja edellytyksiä. Lisäksi kuvattiin kansainvälisiä operaatiomuotoja ja kansainvälisen markkinoinnin suunnitteluvaiheita. Teoreettisessa osuudessa tarkasteltiin Venäjää yleisesti, Venäjän taloutta ja sen ongelmia, suomalais-venäläisiä kauppasuhteita ja Venäjän businesskulttuuria. Toimintaympäristönä Venäjä on haastava, mutta se on tärkeä vientimaa suomalaisille yrityksille.
Opinnäytetyön tutkimus koostui kolmesta eri analyysista. PEST-analyysi kuvasi Petroskoin toimintaympäristöä. Kilpailija-analyysi esitti Petroskoissa kaupan alalla toimivia kilpailijoita. Kysyntä-analyysi oli suoritettu kyselytutkimuksella. Markkinatutkimuksen avulla saatiin tietoja vain Petroskoin markkinoista. Venäjä on pinta-alaltaan maailman suurin valtio, siksi Petroskoissa suoritettu tutkimus ei anna tarvittavia tietoja muista Venäjän markkinoista, sillä ne ovat ympäristöltään ja ominaisuuksiltaan täysin erilaisia.
Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin hyvin. Tutkimustulokset ovat kuitenkin ainoastaan suuntaa antavia. Petroskoi on Karjalan tasavallan pääkaupunki, ja se on tärkeä teollisuuden, koulutuksen ja kulttuurin keskus. Petroskoi on kiinnostava kohdemarkkina suomalaisille kauppayrityksille. nPetroskoissa on kova kilpailu kaupan alalla, mutta kyselytutkimuksen mukaan voitiin päätellä, että petroskoilaisia kiinnostaisi suomalainen myymälä Petroskoissa.