Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Konstfabrikens kännedom bland människor i huvudstadsregionen

Wackström, Matilda; Högström, Tanja (2013)

 
Avaa tiedosto
Buffe12.pdf (1.072Mt)
Lataukset: 


Wackström, Matilda
Högström, Tanja
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209701
Tiivistelmä
Målet med detta lärdomsprov var att utreda hur bra människor i huvudstadsregionen känner till Konstfabriken i Borgå, samt ta reda på hur man kunde få huvudstadsregionen bättre medvetna om vad Konstfabriken har att erbjuda. Undersökningsobjekten var människor från huvudstadsregionen och undersökningen utfördes i januari 2013 på re-semässan i Helsingfors mässcentrum.

Lärdomsprovets teoretiska del baserade sig på litteratur, Internet, tidskrift, tidigare forskningar samt en intervju om bland annat varumärke, image, kännedom och Konst-fabrikens utbud. Den empiriska delen i lärdomsprovet utfördes som en kvantitativ undersökning, vilken baserade sig på en enkätundersökning där totalt 83 svars erhölls.

Resultaten av undersökningen visade att mer än hälften, 46 stycken, av respondenterna var från huvudstadsregionen, av vilka hälften aldrig förut hört talas om Konstfabriken. Fastän en hel del respondenter aldrig hört talas om Konstfabriken, associerade namnet ändå respondenterna till att välja de svarsalternativ som motsvarade det Konstfabriken är och erbjuder. Däremot visade det sig att respondenter som var intresserade av kulturella evenemang och konst kände till Konstfabriken. En bra marknadsföringskanal för Konstfabriken enligt undersökningen är word of mouth bland de unga vuxna och me-delålders människor, medan dagstidningar lockar den äldre generationen och pension-ärer. Största delen av respondenterna som deltog i undersökningen har aldrig besökt Konstfabriken eller dess hemsida.

Skribenterna hoppas på att Konstfabrikens aktörer fick en uppfattning på vad männi-skor från huvudstadsregionen redan vet om Konstfabriken, samt vad de tror utbudet där består av. Konstfabriken kunde också använda lärdomsprovet som stöd för den framtida marknadsföringen för att lättare nå rätt målgrupp och på ett mer effektivt sätt. Detta lärdomsprov kunde även fungera som botten till fortsatta undersökningar kring kännedom.
 
The purpose of the thesis was to investigate how well people in the Helsinki metropolitan area knew the Art Factory in Porvoo, and to find out how to make the Art Factory and its services better known in and around Helsinki. The respondents participating were people from the metropolitan area and the survey was conducted in January 2013 at the travel fair in the Helsinki Fair Centre.

The theoretical part of the thesis is based on literature and on sources from the Internet, magazines and previous researches. Valuable information was also obtained at an interview in which the focus was on brand image and awareness, and the supply of services the Art Factory has to offer. The empirical part of the thesis was carried out by a quantitative research method, which was based on a survey in which a total of 83 responses was obtained.

The results of the research show that more than half of the respondents, 46, were from the metropolitan area, and half of these had never before heard of the Art Factory. Although many respondents had never heard of the Art Factory, they associated its name to correspond with what the Art Factory was offering. However, it was found that respondents who were interested in cultural events and art knew the Art Factory. A great marketing channel for the Art Factory according to the research is word of mouth among young adults and midlife people, while newspapers attract the older generation and retired people. The majority of respondents that participated in the research had never visited the Art Factory or its website.

The authors hope that the Art Factory actors obtained an idea of what people from the metropolitan area already knew about the Art Factory, and what they believed the Art Factory’s supply consisted of. The Art Factory could also use the thesis to support future marketing to better reach the right audience and in a more efficient manner. This thesis could also serve as a base for further studies on awareness and brands.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste