SOSIAALISEN MEDIAN KÄYTTÖ URHEILUSEURAN VIESTINNÄSSÄ : "Saadaan koko lajin pöhinä paremmin näkyviin"
Haikola, Piia (2013)
Haikola, Piia
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209739
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209739
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Keski-Pohjanmaan Pesis ry, joka on Suomen Pesäpalloliitto ry:n maakuntayhdistys. Yhdistyksen toiminta-ajatuksena on pesä-pallon edistäminen, kehittäminen ja valvominen, kilpailu-, nuoriso- ja kuntoliikuntatoiminnan johtaminen sekä maakunnan pesäpalloseurojen yhteisönä toimiminen.
Työn tavoitteena oli selvittää käytetäänkö pesäpalloseuroissa sosiaalista mediaa. Tutkimuksessa haluttiin myös selvittää, mitä sosiaalisen median palveluita seuroissa käytetään ja mitä hyötyä tai haittaa niistä on mahdollisesti ollut.
Teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointiviestintää sekä sen muuttumista uusien viestintäkanavien myötä. Lisäksi esiteltiin muutamia sosiaalisen median palveluita ja niiden käyttöä. Sosiaalinen media on osa nykyaikaista markkinointia. Sen käyttö on yleistynyt niin yrityksissä kuin erilaisissa yhteisöissä ja organisaatioissa.
Tutkimuksessa selvisi, että lähes kaikki pesäpalloseurat käyttävät jotain sosiaalisen median palvelua. Yleisimmin käytetään yhteisöpalveluja: Facebookia ja Twitteriä. Myös muita palveluita käytetään, muun muassa kuvien ja videoiden jakamiseen. Perinteiset internet-sivut löytyvät lähes jokaiselta seuralta, niitä käytetään enemmän kuin muita palveluita.
Sosiaalisen median hyödyiksi tutkimuksessa selvisi sen nopeus, helppous ja kattavuus. Vastaajat kokivat erityisesti nuorison tavoittamisen helppona sosiaalisen median kautta. Suurimpana haittana koettiin olevan tietojen pysyvyys verkossa sekä internet-sivujen jääminen taka-alalle. Kaikki ihmiset eivät ole sosiaalisen median käyttäjiä, tästä syystä perinteisiä viestintäkanavia ei sovi unohtaa.
Työn tavoitteena oli selvittää käytetäänkö pesäpalloseuroissa sosiaalista mediaa. Tutkimuksessa haluttiin myös selvittää, mitä sosiaalisen median palveluita seuroissa käytetään ja mitä hyötyä tai haittaa niistä on mahdollisesti ollut.
Teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointiviestintää sekä sen muuttumista uusien viestintäkanavien myötä. Lisäksi esiteltiin muutamia sosiaalisen median palveluita ja niiden käyttöä. Sosiaalinen media on osa nykyaikaista markkinointia. Sen käyttö on yleistynyt niin yrityksissä kuin erilaisissa yhteisöissä ja organisaatioissa.
Tutkimuksessa selvisi, että lähes kaikki pesäpalloseurat käyttävät jotain sosiaalisen median palvelua. Yleisimmin käytetään yhteisöpalveluja: Facebookia ja Twitteriä. Myös muita palveluita käytetään, muun muassa kuvien ja videoiden jakamiseen. Perinteiset internet-sivut löytyvät lähes jokaiselta seuralta, niitä käytetään enemmän kuin muita palveluita.
Sosiaalisen median hyödyiksi tutkimuksessa selvisi sen nopeus, helppous ja kattavuus. Vastaajat kokivat erityisesti nuorison tavoittamisen helppona sosiaalisen median kautta. Suurimpana haittana koettiin olevan tietojen pysyvyys verkossa sekä internet-sivujen jääminen taka-alalle. Kaikki ihmiset eivät ole sosiaalisen median käyttäjiä, tästä syystä perinteisiä viestintäkanavia ei sovi unohtaa.