SS-Talot Oy:n markkinoinnin kehittäminen
Leinonen, Suvi (2013)
Leinonen, Suvi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209524
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli muodostaa SS-Talot Oy:lle päihdealan vaatimukset ja markkinoinnilliset näkökulmat huomioon ottava markkinoinnin kehitysehdotus. Markkinoinnin kehittäminen osoittautui tarpeelliseksi sillä yrityksellä ei järjestelmällistä markkinointia ole aiemmin ollut. SS-Talot Oy tarjoaa päihde- ja mielenterveyskuntoutusta Savonlinnan keskustassa. Päihdehoidon järjestämisen vastuu on Suomessa kunnilla. Kunnasta riippuen palvelut joko tuotetaan itse tai ostetaan ostopalveluina. Markki-noinnin kehitysehdotusta laadittaessa on huomioitu yrityksen erikoisala ja sitä varmentaen alkukartoitus haastattelut on toteutettu.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus ja aineiston keruu suoritettiin perinteisellä lomakehaastattelulla. Tutkimuksen kohteeksi valikoituivat Savonlinnan ja Mikkelin A-klinikoiden toimenjohtajat. Tutkimuksesta saatu aineisto on käsitelty sisällönanalyysimenetelmällä.
Haastatteluista saatujen tulosten avulla on koostettu SS-Talot Oy:n markkinoinnin kehitysehdotukset. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että päihdekuntoutuspalveluja tarjoavalta yritykseltä odotetaan ennen kaikkea luotettavuutta, avoimuutta, viestintätaitoja sekä palvelujen laatua Tutkimuksesta selvisi myös ettei luotto avohoitomuotoisia palveluja kohtaan ollut enää kovinkaan vahva. Yrittäjä päätti aloittaa yri-tyssaneerauksen ja muuttaa liikeideaa enemmän alan tarpeita vastaavaksi. Asiakasyritysten toiveet ja odotukset sekä uuden liikeidean tuomat muutokset huomioon ottaen laadittiin alan vaatimuksiin vastaava suunnitelma markkinoinnillisten periaatteiden mukaisesti.
Toivon yrittäjän pystyvän hyödyntämään suunnitelmaa mahdollisimman tehokkaasti. Suunnitelma on laadittu sellaiseen muotoon, että sitä on tarvittaessa helppo muokata. Jatkossa suosittelen pohtimaan markkinointitutkimuksen laatimista. Sen pohjalta pystytään kohdentamaan markkinointikeinot tehok-kaasti ja saadaan tietoa keinojen toimivuudesta jo toteutetun suunnitelman osalta.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus ja aineiston keruu suoritettiin perinteisellä lomakehaastattelulla. Tutkimuksen kohteeksi valikoituivat Savonlinnan ja Mikkelin A-klinikoiden toimenjohtajat. Tutkimuksesta saatu aineisto on käsitelty sisällönanalyysimenetelmällä.
Haastatteluista saatujen tulosten avulla on koostettu SS-Talot Oy:n markkinoinnin kehitysehdotukset. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että päihdekuntoutuspalveluja tarjoavalta yritykseltä odotetaan ennen kaikkea luotettavuutta, avoimuutta, viestintätaitoja sekä palvelujen laatua Tutkimuksesta selvisi myös ettei luotto avohoitomuotoisia palveluja kohtaan ollut enää kovinkaan vahva. Yrittäjä päätti aloittaa yri-tyssaneerauksen ja muuttaa liikeideaa enemmän alan tarpeita vastaavaksi. Asiakasyritysten toiveet ja odotukset sekä uuden liikeidean tuomat muutokset huomioon ottaen laadittiin alan vaatimuksiin vastaava suunnitelma markkinoinnillisten periaatteiden mukaisesti.
Toivon yrittäjän pystyvän hyödyntämään suunnitelmaa mahdollisimman tehokkaasti. Suunnitelma on laadittu sellaiseen muotoon, että sitä on tarvittaessa helppo muokata. Jatkossa suosittelen pohtimaan markkinointitutkimuksen laatimista. Sen pohjalta pystytään kohdentamaan markkinointikeinot tehok-kaasti ja saadaan tietoa keinojen toimivuudesta jo toteutetun suunnitelman osalta.