Processbeskrivning för ärenden som berör barn under skolåldern med funktionsnedsättning : Utvecklingsarbete inom socialvårdens handikappservice inom Pargas stad
Havia, Sara (2013)
Havia, Sara
Yrkeshögskolan Novia
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305219855
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305219855
Tiivistelmä
Abstrakt
Barn med funktionsnedsättning behöver på olika sätt stöd och hjälp i sin vardag. När ett barn föds med en funktionsnedsättning eller får en funktionsnedsättning är det något som påverkar hela familjen. Föräldrarna upplever en kris och behöver också stöd och service, hela familjens behov av stöd behöver beaktas.
Syftet med utvecklingsarbetet är att utforma en processbeskrivning för ärende som berör barn under skolåldern med funktionsnedsättning. I processbeskrivningen beskrivs serviceprocessen och vilken all service som finns tillgänglig för barn med funktionsnedsättning och deras familjer, inom Pargas området. Med utvecklingsarbetet vill man svara på de önskemål och behov som framkommit av föräldrar till barn med funktionsnedsättning och olika professionella som arbetar med barn med funktionsnedsättning.
Utvecklingsarbetet grundar sig på praktiken och för utvecklingsarbetet har aktionsforskning använts. Utvecklingsarbetet bygger på aktuell forskning, direktiv, lagar samarbete med arbetsgruppen inom handikappservice, olika enheter inom staden som ger service för barn med funktionsnedsättning och tredje sektorn. Att stöda familjens resurser och hjälpa familjen att hitta det stöd och den service som behövs, gärna så tidigt som möjligt, stöder barnet i vardagen. I arbetet har klientperspektivet beaktats genom ett resursförstärkande perspektiv. Klientens aktiva roll, styrkor, resurser och det positiva betonas. Vammaiset lapset tarvitsevat eri tavalla apua ja tukea jokapäiväisessä elämässään. Kun lapsi syntyy vammaisena tai vamma tulee ilmi lapsessa, se vaikuttaa koko perheeseen. Vanhemmat kokevat kriisin ja siksi tarvitsevat myös tukea ja palvelua. Koko perheen tuen tarve on otettava huomioon.
Kehittämistyön tavoite on laatia prosessikuvaus alle kouluikäisten vammaisten lasten tuesta. Prosessikuvaus kuvaa palveluprosessin ja mitkä kaikki palvelut ovat saatavilla vammaisille lapsille ja heidän perheille, Paraisten alueella. Kehittämistyöllä halutaan vastata tarpeisiin ja toivomuksiin jotka vammaisten lasten vanhemmat ovat tuoneet esille sekä eri ammattilaiset jotka työskentelevät vammaisten lasten kanssa.
Kehittämistyö perustuu käytäntöön ja toimintatutkimus on käytetty menetelmänä kehittämistyössä. Työ perustuu tämänhetkisiin tutkimuksiin, direktiiveihin, lakeihin, yhteistyöhön vammaispalvelun työryhmän kanssa ja eri ammattilasten kanssa jotka tarjoavat palvelua vammaisille lapsille sekä kolmannen sektorin kanssa. Tukemalla perheen resursseja ja vahvuuksia sekä auttamalla perhettä löytämään oikeaa tukea ja palvelua, niin varhain kun mahdollista, tukee lasta arjessa. Asiakkaan näkökulmaa on otettu huomioon käyttämällä voimaantuminen ja valtaistuminen perspektiivinä. Asiakkaan aktiivinen rooli, vahvuudet, voimavarat ja positiiviset asiat korostetaan. Disabled children need various kinds of help and support to get through their every-day life. The disability is due to affect the entire family. The parents of the child experience a deep-rooted crisis, causing the need for help and support not only for the child itself, but also throughout the family.
The purpose of this paper is to outline a description of the process through which pre-school aged children with disabilities are led. This process description defines the available services for disabled children, as well as their families, within the Parainen area. Furthermore, this paper will attempt to answer the needs and wishes expressed by parents of disabled children, as well as those of professionals within the social- and health care sector.
This paper is based on practical examples, using an action research methodology. Moreover, this paper is based on current research, directives, and laws, as well as co-operative work with the working group for disability services, several units within the city administration, and the third sector. The need to early on find the correct network of support for the disabled child and their families is apparent. This thesis sees the perspective of empowering the client, whereby the active role of the client, as well as their strengths and resources are positively emphasized.
Barn med funktionsnedsättning behöver på olika sätt stöd och hjälp i sin vardag. När ett barn föds med en funktionsnedsättning eller får en funktionsnedsättning är det något som påverkar hela familjen. Föräldrarna upplever en kris och behöver också stöd och service, hela familjens behov av stöd behöver beaktas.
Syftet med utvecklingsarbetet är att utforma en processbeskrivning för ärende som berör barn under skolåldern med funktionsnedsättning. I processbeskrivningen beskrivs serviceprocessen och vilken all service som finns tillgänglig för barn med funktionsnedsättning och deras familjer, inom Pargas området. Med utvecklingsarbetet vill man svara på de önskemål och behov som framkommit av föräldrar till barn med funktionsnedsättning och olika professionella som arbetar med barn med funktionsnedsättning.
Utvecklingsarbetet grundar sig på praktiken och för utvecklingsarbetet har aktionsforskning använts. Utvecklingsarbetet bygger på aktuell forskning, direktiv, lagar samarbete med arbetsgruppen inom handikappservice, olika enheter inom staden som ger service för barn med funktionsnedsättning och tredje sektorn. Att stöda familjens resurser och hjälpa familjen att hitta det stöd och den service som behövs, gärna så tidigt som möjligt, stöder barnet i vardagen. I arbetet har klientperspektivet beaktats genom ett resursförstärkande perspektiv. Klientens aktiva roll, styrkor, resurser och det positiva betonas.
Kehittämistyön tavoite on laatia prosessikuvaus alle kouluikäisten vammaisten lasten tuesta. Prosessikuvaus kuvaa palveluprosessin ja mitkä kaikki palvelut ovat saatavilla vammaisille lapsille ja heidän perheille, Paraisten alueella. Kehittämistyöllä halutaan vastata tarpeisiin ja toivomuksiin jotka vammaisten lasten vanhemmat ovat tuoneet esille sekä eri ammattilaiset jotka työskentelevät vammaisten lasten kanssa.
Kehittämistyö perustuu käytäntöön ja toimintatutkimus on käytetty menetelmänä kehittämistyössä. Työ perustuu tämänhetkisiin tutkimuksiin, direktiiveihin, lakeihin, yhteistyöhön vammaispalvelun työryhmän kanssa ja eri ammattilasten kanssa jotka tarjoavat palvelua vammaisille lapsille sekä kolmannen sektorin kanssa. Tukemalla perheen resursseja ja vahvuuksia sekä auttamalla perhettä löytämään oikeaa tukea ja palvelua, niin varhain kun mahdollista, tukee lasta arjessa. Asiakkaan näkökulmaa on otettu huomioon käyttämällä voimaantuminen ja valtaistuminen perspektiivinä. Asiakkaan aktiivinen rooli, vahvuudet, voimavarat ja positiiviset asiat korostetaan.
The purpose of this paper is to outline a description of the process through which pre-school aged children with disabilities are led. This process description defines the available services for disabled children, as well as their families, within the Parainen area. Furthermore, this paper will attempt to answer the needs and wishes expressed by parents of disabled children, as well as those of professionals within the social- and health care sector.
This paper is based on practical examples, using an action research methodology. Moreover, this paper is based on current research, directives, and laws, as well as co-operative work with the working group for disability services, several units within the city administration, and the third sector. The need to early on find the correct network of support for the disabled child and their families is apparent. This thesis sees the perspective of empowering the client, whereby the active role of the client, as well as their strengths and resources are positively emphasized.