MAALÄMPÖPUMPPULABORATORIO OPPIMISYMPÄRISTÖNÄ
Räisä, Jukka (2013)
Räisä, Jukka
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305168974
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305168974
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää oppimisympäristö LVI-alan opiskelijoille. Toimeksiantajana oli Mikkelin ammattikorkeakoulu.
Työ aloitettiin tekemällä olemassa olevalla maalämpöpumpulla mittauksia ja analysoimalla niitä. Analysoinnin perusteella vanha MLP-laitteisto vaihdettiin uuteen vaihtoventtiilillä toimivaksi laitteeksi. Oppimisympäristö rakennettiin Mikkelin ammattikorkeakoulun energialaboratorioon. Oppimisympäristö jaettiin kolmeen osakokonaisuuteen: lämmönkeruupiiriin, kylmäainepiiriin ja lauhdutuspiiriin. Näistä laadittiin kytkentäkaaviot, joissa esitettiin tarvittavat laitteet ja mittauspisteet. Osakokonaisuuksiin laadittiin laboratoriotehtävät.
Opinnäytetyössä tutkittiin myös nettoalaltaan 150 m2 pientalon maalämpöpumpun eri SPF–lukujen ja suoran sähkölämmityksen vaikutusta ostoenergiaan ja E-lukuun.
Työn tulokset olivat odotusten mukaiset, mutta työlle asetetut tavoitteet saavutettiin vain osittain. Oppi-misympäristön suunnitelmat tehtiin. Tarvittavat mittauspisteet merkittiin suunnitelmiin. Suunnitelman mukaista lämpökaivoa ei porattu, joten olemassa oleva lämmönkeruuputkisto jäi käyttöön. Lämmönke-ruupiiriin, kylmäainepiiriin ja lauhdutuspiiriin asennettiin mittauspisteet. Oppimisympäristöön liittyvät laboratoriotehtävät laadittiin. Näillä laboratoriotehtävillä oppilaille mahdollistetaan hankkia hyvät tieto-taidot maalämpöpumpun toiminnasta.
Työ aloitettiin tekemällä olemassa olevalla maalämpöpumpulla mittauksia ja analysoimalla niitä. Analysoinnin perusteella vanha MLP-laitteisto vaihdettiin uuteen vaihtoventtiilillä toimivaksi laitteeksi. Oppimisympäristö rakennettiin Mikkelin ammattikorkeakoulun energialaboratorioon. Oppimisympäristö jaettiin kolmeen osakokonaisuuteen: lämmönkeruupiiriin, kylmäainepiiriin ja lauhdutuspiiriin. Näistä laadittiin kytkentäkaaviot, joissa esitettiin tarvittavat laitteet ja mittauspisteet. Osakokonaisuuksiin laadittiin laboratoriotehtävät.
Opinnäytetyössä tutkittiin myös nettoalaltaan 150 m2 pientalon maalämpöpumpun eri SPF–lukujen ja suoran sähkölämmityksen vaikutusta ostoenergiaan ja E-lukuun.
Työn tulokset olivat odotusten mukaiset, mutta työlle asetetut tavoitteet saavutettiin vain osittain. Oppi-misympäristön suunnitelmat tehtiin. Tarvittavat mittauspisteet merkittiin suunnitelmiin. Suunnitelman mukaista lämpökaivoa ei porattu, joten olemassa oleva lämmönkeruuputkisto jäi käyttöön. Lämmönke-ruupiiriin, kylmäainepiiriin ja lauhdutuspiiriin asennettiin mittauspisteet. Oppimisympäristöön liittyvät laboratoriotehtävät laadittiin. Näillä laboratoriotehtävillä oppilaille mahdollistetaan hankkia hyvät tieto-taidot maalämpöpumpun toiminnasta.