Savonlinnan ammatti- ja aikuisopiston Palvelu- ja kulttuurialan koulutustarjonta ja toimialan yritysten koulutustarpeet alueella
Korhonen, Mari; Huopalainen, Perttu (2013)
Korhonen, Mari
Huopalainen, Perttu
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087308
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää oppilaitoksen, Savonlinnan ammatti- ja aikuisopiston (SAMIn) Palvelu ja kulttuurialan koulutustarjonnan ja alueen yritysten koulutustarpeiden kohtaamista. Tutkimuksen toinen tavoite on saada vastauksia tiedottamiseen liittyviin asioihin, viestinnän keinoihin, joiden avulla koulutustarjontaa markkinoidaan yrityksille. Tutkimuksen toimeksiantajana toimii Savonlinnan ammatti- ja aikuisopiston palvelu- ja kulttuurialan yksikkö.
Teoriaosassa käsitellään ammatillisen koulutuksen asemaa oppilaitosten ja elinkeinoelämän silmin katsottuna, elinikäisen oppimisen roolia ihmisen elämässä, työelämälähtöisyyden asemaa ja merkitystä koulutuksen sisällöissä sekä ulkoisen ja sisäisen viestinnän roolia organisaation toiminnassa. Tutkimusaineisto koottiin verkkokyselynä 15.2. - 7.3.2013 välisenä aikana. Verkossa tehdyllä kyselyllä voitiin kerätä tietoa ja palautetta tehokkaasti ja reaaliaikaisesti. Aineiston hankinnassa käytettiin strukturoituja ja avoimia kysymyksiä ja näin mahdollistettiin tutkimusaineiston ja tulosten kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen analysointi. Kysely lähetettiin 260 yritykseen, jotka edustivat kaupan, taloushallinnon, matkailun, majoituksen, ravitsemisen, kotityö- ja puhdistuspalvelun ja kulttuurin alaa. Kyselyyn vastasi 50 yritystä.
Kyselyn tuloksina ilmeni yritysten tuntevan parhaiten palvelu- ja kulttuurialan yksikön tarjoamista koulutuksista ammattitutkinnot sekä passi- ja korttikoulutukset. Lisä- ja täydennyskoulutukset ja lyhyt kurssit olivat suhteellisen tuntemattomia vastaajien keskuudessa. Vain kaksi viidestä vastaajasta oli käyttänyt oppilaitoksen koulutuspalveluja, mutta kuitenkin noin 70 % vastaajista katsoi koulutustarjonnan vastaavan koulutustarpeitaan.
Tutkimuksen kautta saadut vastaukset kertoivat koulutustarjonnan markkinoinnin olevan riittävää noin
60 %:n mielestä. Vastauksista ilmeni, että kolmannes vastaajista oli saanut tietoa koulutustarjonnasta oppilaitoksen www-sivuilta, viidennes opetushenkilöstöltä ja kolmanneksi käytetyin viestintäväline oli sanomalehdistö. Viestintävälineenä toivottiin käytettävän jatkossa sähköpostia, SAMIn nettisivuja ja sanomalehdistöä. Tutkimuksesta ilmeni yrittäjien haluavan opetushenkilöstön ottavan aktiivisemmin yhteyttä koulutukseen liittyvissä asioissa.
Teoriaosassa käsitellään ammatillisen koulutuksen asemaa oppilaitosten ja elinkeinoelämän silmin katsottuna, elinikäisen oppimisen roolia ihmisen elämässä, työelämälähtöisyyden asemaa ja merkitystä koulutuksen sisällöissä sekä ulkoisen ja sisäisen viestinnän roolia organisaation toiminnassa. Tutkimusaineisto koottiin verkkokyselynä 15.2. - 7.3.2013 välisenä aikana. Verkossa tehdyllä kyselyllä voitiin kerätä tietoa ja palautetta tehokkaasti ja reaaliaikaisesti. Aineiston hankinnassa käytettiin strukturoituja ja avoimia kysymyksiä ja näin mahdollistettiin tutkimusaineiston ja tulosten kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen analysointi. Kysely lähetettiin 260 yritykseen, jotka edustivat kaupan, taloushallinnon, matkailun, majoituksen, ravitsemisen, kotityö- ja puhdistuspalvelun ja kulttuurin alaa. Kyselyyn vastasi 50 yritystä.
Kyselyn tuloksina ilmeni yritysten tuntevan parhaiten palvelu- ja kulttuurialan yksikön tarjoamista koulutuksista ammattitutkinnot sekä passi- ja korttikoulutukset. Lisä- ja täydennyskoulutukset ja lyhyt kurssit olivat suhteellisen tuntemattomia vastaajien keskuudessa. Vain kaksi viidestä vastaajasta oli käyttänyt oppilaitoksen koulutuspalveluja, mutta kuitenkin noin 70 % vastaajista katsoi koulutustarjonnan vastaavan koulutustarpeitaan.
Tutkimuksen kautta saadut vastaukset kertoivat koulutustarjonnan markkinoinnin olevan riittävää noin
60 %:n mielestä. Vastauksista ilmeni, että kolmannes vastaajista oli saanut tietoa koulutustarjonnasta oppilaitoksen www-sivuilta, viidennes opetushenkilöstöltä ja kolmanneksi käytetyin viestintäväline oli sanomalehdistö. Viestintävälineenä toivottiin käytettävän jatkossa sähköpostia, SAMIn nettisivuja ja sanomalehdistöä. Tutkimuksesta ilmeni yrittäjien haluavan opetushenkilöstön ottavan aktiivisemmin yhteyttä koulutukseen liittyvissä asioissa.