Crosskart-ajoneuvon etujousitusgeometrian tutkiminen
Nieminen, Iiro (2013)
Nieminen, Iiro
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179362
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179362
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkitaan crosskart-ajoneuvon etujousitusgeometriaa ja suoritetaan analysointi muutoskohteiden selvittämiseksi. Analysointi suoritetaan nelipyöräsuuntauslaitteella saatujen mittaustulosten perusteella. Ensiksi esitellään tutkimuksen kohteena oleva ajoneuvo, tämän jälkeen kerrotaan alustageometriaan liittyvistä suureista ja niiden raja-arvoista kirjallisuuden perusteella. Viimeiseksi mittaustuloksia analysoidaan kirjallisuuspohjaan verraten.
Tutkimuksen kohteena on crosskart-ajoneuvo, joka on nelipyöräinen putkirunkoinen kilpa- ja hupikäyttöön rakennettu ajoneuvo. Ajoneuvo on varustettu 600-kuutioisella moottoripyörän moottorilla.
Kyseessä oleva ajoneuvo ei perustu minkään olemassaolevan kilpa-autoluokan sääntöihin eikä siltä vaadita tieliikennekelpoisuutta, joten mahdollisia muutoksia voitiin pohtia täysin vapaasti. Tavoitteena on löytää kohteet joita pitää kehittää parempien ajo-ominaisuuksien ja kääntyvyyden mahdollistamiseksi.
Mittaustulosten perusteella voidaan päätellä, että muutoksia vaativia kohteita on ainakin kaksi. Tukivarsien keskinäiset pituussuhteet sekä ohjausvaihteen sijainti. Camber-muutoksen todettiin olevan positiiviseen suuntaan sisäänjouston aikana eli kirjallisuuteen pohjautuen väärään suuntaan, camber-kulman perusasetus -3,0° on oikeaa suuruusluokkaa. Aurauskulmamuutos on mittaustulosten perusteella hyvin suuri, aurauksen vaihdellessa 0,66°:n harituksesta 11,57°:een auraukseen.
Tutkimuksen kohteena on crosskart-ajoneuvo, joka on nelipyöräinen putkirunkoinen kilpa- ja hupikäyttöön rakennettu ajoneuvo. Ajoneuvo on varustettu 600-kuutioisella moottoripyörän moottorilla.
Kyseessä oleva ajoneuvo ei perustu minkään olemassaolevan kilpa-autoluokan sääntöihin eikä siltä vaadita tieliikennekelpoisuutta, joten mahdollisia muutoksia voitiin pohtia täysin vapaasti. Tavoitteena on löytää kohteet joita pitää kehittää parempien ajo-ominaisuuksien ja kääntyvyyden mahdollistamiseksi.
Mittaustulosten perusteella voidaan päätellä, että muutoksia vaativia kohteita on ainakin kaksi. Tukivarsien keskinäiset pituussuhteet sekä ohjausvaihteen sijainti. Camber-muutoksen todettiin olevan positiiviseen suuntaan sisäänjouston aikana eli kirjallisuuteen pohjautuen väärään suuntaan, camber-kulman perusasetus -3,0° on oikeaa suuruusluokkaa. Aurauskulmamuutos on mittaustulosten perusteella hyvin suuri, aurauksen vaihdellessa 0,66°:n harituksesta 11,57°:een auraukseen.