Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ravintolan salihenkilökunnan työvaatteiden merkitys brändin, elämyksen ja palvelumuotoilun näkökulmista

Mäentaka, Melina; Turunen, Rosaliina (2013)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo Maentaka Turunen.pdf (1.705Mt)
Lataukset: 


Mäentaka, Melina
Turunen, Rosaliina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305219833
Tiivistelmä
Ravintola-alan salihenkilökunnan työvaatetus on pysynyt viime vuosikymmenet lähes samanlaisena. Osa ravintoloista, kuten tämän opinnäytetyön innoituksena oleva ravintola Gaijin, ovat lähteneet kustomoimaan työvaatetusta erottautuakseen kilpailijoista, mutta vain osa tämän päivän ravintoloitsijoista näkee työvaatteen koko potentiaalin.

Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka tarkoituksena on selvittää millaisia työvaatteita Helsingin ydinkeskustan casual – ja fine dining - ravintoloiden salihenkilökunta nykyään käyttää ja mikä merkitys työvaatteella on yritykselle. Aineisto koostuu työvaatetuksen historiasta, sen merkityksestä elämyksen tuottamiseen, työvaate palvelumuotoilun osana sekä brändin lujittamisen näkökulmasta.

Opinnäytetyö aloitettiin Syyskuussa 2011 ja se valmistui Huhtikuussa 2013. Tutkimus toteutettiin kahdessa osassa. Havainnoimme ensin 28 ravintolaa, jotka toteutettiin syksyllä 2011. Havainnointien perusteella valitsemme 6 ravintolaa harkinnan varaisella otannalla teemahaastatteluihin. Haastattelut toteutettiin helmikuussa 2013. Kaikki haastatteluihin osallistuneista yrityksistä olivat yksityisiä ravintoloita Helsingin ydinkeskustan alueella.

Tutkimus osoittaa, että tällä hetkellä osa ravintoloista näkee työvaatteen potentiaalisena kilpailukeinona ja vahvana osana yrityksen liikeideaa ja brändiä. Osa ravintoloista taas kokee, että työvaatteen tärkein ominaisuus on pysynyt samana vuosikymmenet eikä työvaatteen visuaalisuudella ole suurta merkitystä: sen tarkoitus on erottaa asiakas ja työntekijä toisistaan. Osa ravintoloista ei näe tärkeänä muuttaa nykyistä työvaatetustaan ja osalla se haastattelun myötä näkyi mahdollisena tulevaisuudessa. Tutkimuksessa käy myös ilmi, miten yritykset näkevät elämyksen tuottamisen, kokevatko he brändin vahvana osana ravintolan kokonaisuudessa sekä mitkä mahdollisuudet palvelumuotoilulla on ravintola-alalla työvaatteen näkökulmasta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste