IDEASTA ILMIÖKSI : Muotitrendin elinkaari
Sarén, Elina (2013)
Sarén, Elina
Yrkeshögskolan Novia
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305219905
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305219905
Tiivistelmä
Muotitrendien syntymekanismit ovat monelle peruskuluttajalle hämärän peitossa. Kuvitellaan, että trendit ovat keksittyjä asioita, joilla kuluttajat pyritään saamaan kuluttamaan yhä enemmän. Todellisuudessa kuluttajat eivät osta mitään, mitä eivät halua. Muotitrendit syntyvät nimittäin yhteiskunnassa esiintyvistä asioista ja ilmiöistä, ja ne ennakoivat pieniä ja suuria muutoksia erilaisissa yhteisöissä.
Tämän opinnäytetyön päätavoitteita on kaksi: kuvata muotitrendin elinkaarta avaamalla trendien taustamekanismeja, sekä kirjoittaa aiheesta artikkeli. Opinnäytetyön teoriasuudessa kartoitetaan olennaisimmat käsitteet, muotitrendien historiaa sekä erilaisia prsesseja liittyen trendiennustamiseen ja trendeihin ylipäätään. Opinnäytetyön teoreettinen vitekehys perustuu tutkimusmateriaaliin sekä alan ammattilaisten teoksiin. Teoria sivuaa myös markkinointitutkimuksen periaatteita, mikä liittyy läheisesti trendiennusta-miseen alana.
Artikkelin tarkoituksena on kertoa muotilehden lukijalle miten trendit syntyvät, miten trenditieto vaikuttaa vaatesuunnittelijan työhön, sekä lopuksi millainen valta stailistilla on työssään. Tavoitteena on, että lukija saisi hyvän käsityksen muotiteollisuuden yhdestä erittäin tärkeästä osa-alueesta, eli trendeistä.
Opinnäytetyön menetelminä käytetään pääasiassa haastattelua. Jokaisesta artikkelin eri osa-alueesta haastatellaan yhtä tai kahta ammattilaista, joiden kommenttien pohjalta artikkeli rakentuu. Lukija voi näin luottaa saamaansa informaatioon. Artikkeli kokoaa opinnäyteyössä esille nousseet teemat yhteen tiiviiseen, ja samalla mielenkiintoiseen pakettiin, joka kenen tahansa on helppo ymmärtää.
Tämän opinnäytetyön päätavoitteita on kaksi: kuvata muotitrendin elinkaarta avaamalla trendien taustamekanismeja, sekä kirjoittaa aiheesta artikkeli. Opinnäytetyön teoriasuudessa kartoitetaan olennaisimmat käsitteet, muotitrendien historiaa sekä erilaisia prsesseja liittyen trendiennustamiseen ja trendeihin ylipäätään. Opinnäytetyön teoreettinen vitekehys perustuu tutkimusmateriaaliin sekä alan ammattilaisten teoksiin. Teoria sivuaa myös markkinointitutkimuksen periaatteita, mikä liittyy läheisesti trendiennusta-miseen alana.
Artikkelin tarkoituksena on kertoa muotilehden lukijalle miten trendit syntyvät, miten trenditieto vaikuttaa vaatesuunnittelijan työhön, sekä lopuksi millainen valta stailistilla on työssään. Tavoitteena on, että lukija saisi hyvän käsityksen muotiteollisuuden yhdestä erittäin tärkeästä osa-alueesta, eli trendeistä.
Opinnäytetyön menetelminä käytetään pääasiassa haastattelua. Jokaisesta artikkelin eri osa-alueesta haastatellaan yhtä tai kahta ammattilaista, joiden kommenttien pohjalta artikkeli rakentuu. Lukija voi näin luottaa saamaansa informaatioon. Artikkeli kokoaa opinnäyteyössä esille nousseet teemat yhteen tiiviiseen, ja samalla mielenkiintoiseen pakettiin, joka kenen tahansa on helppo ymmärtää.