2d-animaatiot osana Android-sovellusta
Honkonen, Henri (2013)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305199421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305199421
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää erilaisia mahdollisuuksia toteuttaa 2D-animaatioita Android-sovellukseen. Tutkittaviin animointitekniikoihin liittyi lisäksi niiden mahdollisuuksien ja rajoituksien selvittäminen sekä pohtiminen kyseisten tekniikoiden soveltuvuudesta eri tyyppisiin sovelluksiin. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Jyväskyläläinen ohjelmistoyritys Silmu Software Oy.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään Androidia sovelluskehyksenä sekä animaation lähtökohtia Android-ympäristössä. Tähän sisältyy selvitys vektorigrafiikan käyttömahdollisuuksista Android-natiivisovelluksessa sekä 2D-grafiikan laitteistokiihdytyksen käytöstä sovelluksissa. Android-ympäristössä käytetettäviä animointitekniikoita esitellään työssä havainnollistavien esimerkkien myötä. Opinnäytetyössä toteutetaan lisäksi yksikertainen pelihahmoanimaatio käyttäen kahta eri animointimenetelmää, joita lisäksi vertaillaan ja tutkitaan tarkemmin. Työssä myös suoritetaan testausta, jonka tarkoituksena oli tutkia yleisimpien Android-puhelimien suorituskykyä animaatioiden ja grafiikan piirtämisen osalta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kattava selvitys mahdollisuuksista toteuttaa animaatioita erityyppisiin Android-sovelluksiin, josta käy myös ilmi menetelmien mahdollisuudet ja rajoitukset.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään Androidia sovelluskehyksenä sekä animaation lähtökohtia Android-ympäristössä. Tähän sisältyy selvitys vektorigrafiikan käyttömahdollisuuksista Android-natiivisovelluksessa sekä 2D-grafiikan laitteistokiihdytyksen käytöstä sovelluksissa. Android-ympäristössä käytetettäviä animointitekniikoita esitellään työssä havainnollistavien esimerkkien myötä. Opinnäytetyössä toteutetaan lisäksi yksikertainen pelihahmoanimaatio käyttäen kahta eri animointimenetelmää, joita lisäksi vertaillaan ja tutkitaan tarkemmin. Työssä myös suoritetaan testausta, jonka tarkoituksena oli tutkia yleisimpien Android-puhelimien suorituskykyä animaatioiden ja grafiikan piirtämisen osalta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kattava selvitys mahdollisuuksista toteuttaa animaatioita erityyppisiin Android-sovelluksiin, josta käy myös ilmi menetelmien mahdollisuudet ja rajoitukset.